Beboere i hel bydel ramt af fem strømsvigt på fire uger

Flere borgere på Ydre Østerbro har de seneste fire uger været berørt af flere ikkevarslede strømsvigt. Radius beklager og lover, at fejlen nu er rettet.

Flere uanmeldte strømsvigt har gjort det nødvendigt for en række beboere på Ydre Østerbro at finde tændstikker og fyrfadslys frem. Foto: Brian Karmark/Ritzau Scanpix

Der har den seneste tid været tændt adskellige fyrfadslys i mange østerbroske hjem, men det har for manges vedkommende ikke været for hyggens skyld.

Flere uanmeldte strømsvigt har nemlig gjort det nødvendigt for en række beboere på Ydre Østerbro at finde tændstikker og fyrfadslys frem.

15 timers samlet strømsvigt

En beboer på Ydre Østerbro oplevede en aften i september at vente ni timer på, at strømmen kom igen, fortæller hun til TV 2 Lorry. Flere borgere har i samme område den seneste måned oplevet op mod fem strømsvigt med halvanden til ni timers strømsvigt. 

En anden borger, som TV 2 Lorry har været i kontakt med, har samlet set haft 15 timers strømsvigt de sidste fire uger.

Vi har desværre de seneste par uger haft flere samtidige fejl på vores 10kV kabelnet med strømsvigt til følge. Dette har berørt en række kunder på Ydre Østerbro, hvilket vi beklager meget

Tomas Christensen, teknisk direktør i Radius

Radius, som er ansvarlig for, at der kommer strøm ud i boligerne, erkender over for TV 2 Lorry, at der har været fejl på nettet, som har bevirket, at en del borgere på dele af Østerbro har været ramt af strømsvigt.

- Vi prioriterer altid at få strømmen tilbage til kunderne så hurtigt som muligt. Har vi en større fejl, som kræver noget tid at udbedre, sætter vi mobile elværker ind og etablerer nødforsyning, så kunderne kan få strøm tilbage i kontakterne, mens teknikere går i gang med at løse fejlene, siger Lasse Bjerre Sørensen, kommunikationsmanager i Radius til TV 2 Lorry.

Hul i kabelstykker

De mange strømsvigt er ifølge Tomas Christensen, teknisk direktør i Radius, højst usædvanlige og skyldes brud på flere kabelstykker. Flere borgere har været bekymrede for, om de ekstraordinære mange strømsvigt i området, skyldes det nye metrotog som buldrer under en lang række lejligheder på Østerbro.

Læs også Ørsted sælger Radius for 21,3 milliarder

Men det afviser Radius.

- Vi har desværre de seneste par uger haft flere samtidige fejl på vores 10kV kabelnet med strømsvigt til følge. Dette har berørt en række kunder på Ydre Østerbro, hvilket vi beklager meget. Udbedringen af disse 10kV kabelfejl har været omfattende, så vore kunder kan også have bemærket at vi flere steder har gravet i området. Der er dog ingen sammenhæng mellem strømsvigtene og at den nye metro nu kører i området , siger Tomas Christensen.

Opfordrer til at tilmelde sig sms-service

Det giver sig selv, at man ikke kan informere om noget uforudset, men Radius opfordrer alligevel deres kunder til at tilmelde sig en sms-service via deres hjemmeside, så man kan følge med i processen, når der er strømsvigt, og med servicen modtager man også besked, når der varsles strømsvigt som vil berøre ens bolig.

Lasse Bjerre Sørensen beklager at borgere i bestemte områder de sidste fire uger har været ramt af fejl på nettet, men minder samtidig om, at kunderne gerne skulle have strøm i kontakterne i mere end 99,99 procent af tiden.

På Østerbro skulle fejlene på elnettet nu være repareret, efter at man har haft entreprenører og gravemaskiner i området for at udbedre fejlene på de ramte kabler.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik