Der har den seneste tid været tændt adskellige fyrfadslys i mange østerbroske hjem, men det har for manges vedkommende ikke været for hyggens skyld.
Flere uanmeldte strømsvigt har nemlig gjort det nødvendigt for en række beboere på Ydre Østerbro at finde tændstikker og fyrfadslys frem.
15 timers samlet strømsvigt
En beboer på Ydre Østerbro oplevede en aften i september at vente ni timer på, at strømmen kom igen, fortæller hun til TV 2 Lorry. Flere borgere har i samme område den seneste måned oplevet op mod fem strømsvigt med halvanden til ni timers strømsvigt.
En anden borger, som TV 2 Lorry har været i kontakt med, har samlet set haft 15 timers strømsvigt de sidste fire uger.
Vi har desværre de seneste par uger haft flere samtidige fejl på vores 10kV kabelnet med strømsvigt til følge. Dette har berørt en række kunder på Ydre Østerbro, hvilket vi beklager meget
Radius, som er ansvarlig for, at der kommer strøm ud i boligerne, erkender over for TV 2 Lorry, at der har været fejl på nettet, som har bevirket, at en del borgere på dele af Østerbro har været ramt af strømsvigt.
- Vi prioriterer altid at få strømmen tilbage til kunderne så hurtigt som muligt. Har vi en større fejl, som kræver noget tid at udbedre, sætter vi mobile elværker ind og etablerer nødforsyning, så kunderne kan få strøm tilbage i kontakterne, mens teknikere går i gang med at løse fejlene, siger Lasse Bjerre Sørensen, kommunikationsmanager i Radius til TV 2 Lorry.
Hul i kabelstykker
De mange strømsvigt er ifølge Tomas Christensen, teknisk direktør i Radius, højst usædvanlige og skyldes brud på flere kabelstykker. Flere borgere har været bekymrede for, om de ekstraordinære mange strømsvigt i området, skyldes det nye metrotog som buldrer under en lang række lejligheder på Østerbro.
Men det afviser Radius.
- Vi har desværre de seneste par uger haft flere samtidige fejl på vores 10kV kabelnet med strømsvigt til følge. Dette har berørt en række kunder på Ydre Østerbro, hvilket vi beklager meget. Udbedringen af disse 10kV kabelfejl har været omfattende, så vore kunder kan også have bemærket at vi flere steder har gravet i området. Der er dog ingen sammenhæng mellem strømsvigtene og at den nye metro nu kører i området , siger Tomas Christensen.
Opfordrer til at tilmelde sig sms-service
Det giver sig selv, at man ikke kan informere om noget uforudset, men Radius opfordrer alligevel deres kunder til at tilmelde sig en sms-service via deres hjemmeside, så man kan følge med i processen, når der er strømsvigt, og med servicen modtager man også besked, når der varsles strømsvigt som vil berøre ens bolig.
Lasse Bjerre Sørensen beklager at borgere i bestemte områder de sidste fire uger har været ramt af fejl på nettet, men minder samtidig om, at kunderne gerne skulle have strøm i kontakterne i mere end 99,99 procent af tiden.
På Østerbro skulle fejlene på elnettet nu være repareret, efter at man har haft entreprenører og gravemaskiner i området for at udbedre fejlene på de ramte kabler.