Amagerbanen tæt på redning: Flertal vil frede jernbanen og afvise byggeplaner

Området omkring den gamle jernbane på Amager må ikke ryddes og omdannes til boliger og erhvervsbyggerier, mener flertal på Rådhuset, der ønsker at få Amagerbanen fredet.

Efter at have været truet af byggeplaner og et ønske om at byudvikle ser fremtiden for Amagerbanen langs Uplandsgade nu mere lys ud.

Det grønne område med den nu nedlagte jernbane, nyttehaver, natur og en forening, der tilbyder skinnecykling, bør nemlig fredes. Det mener et stort flertal på Københavns Rådhus.

Samtlige partier med undtagelse af Venstre og Dansk Folkeparti er således medstillere af et forslag på næste møde i Borgerrepræsentationen, der skal sætte gang i en proces med henblik på fredning af Amagerbanen og det omkringliggende terræn.

quote Det er et af de markante tilbageværende spor fra en tid, hvor Amagerbro var Københavns industrikvarter.

Lars Weiss, gruppeformand for Socialdemokratiet i Københavns borgerrepræsentation

- Det er vigtigt for os, at vi sikrer området, for vi opfatter det som en del af byens industrihistorie. Samtidig er det et attraktivt sted, der tilbyder bynatur, siger Klaus Mygind fra SF, der er initiativtager til forslaget.

- Det er med til at fortælle historien om Amager. Det er et af de markante tilbageværende spor fra en tid, hvor Amagerbro var Københavns industrikvarter, og samtidig er det rekreativt område, som vi synes, man bør bevare, supplerer Lars Weiss, der er gruppeformand for Socialdemokratiet.

Amagerbanen

Amagerbanen fra 1907 var en 12 kilometer lang forbindelse mellem Amagerbro og Dragør. Frem til 1975 stod selskabet Amagerbanen (AB) for driften, hvorefter denne overgik til DSB.

 

Frem til Anden Verdenskrig var der persontrafik på banen, men efter krigen overgik persontrafikken til busser, og Amagerbanen fungerede herefter kun til godstransport.

 

I sommeren 1991 blev godstrafikken indstillet, og i 1995 blev banen nedlagt.

 

Amagerbanen fik øgenavnene ”Latrinbanen” og ”Lortebanen”, fordi den transporterede latrin fra hovedstadens natrenovation.

Truet af byggeplaner

Ønsket fra politikerne på Rådhuset er, at området langs Amagerbanen får en fredningskarakter, der forhindrer byggerier som etageejendomme og erhverv, bevarer naturen omkring den over 100 år gamle jernbane, giver mulighed for at udvikle den eksisterende forening med skinnecykling og tillader skæve boliger som nabo til banelegemet.

En sådan fredning vil føre til en gevaldig ændring af de planer, ejeren af området, DSB Ejendomme, ellers har haft med Amagerbanen.

I slutningen af marts måned modtog beboerne i kolonihaverne og de skæve boliger til hjemløse langs Amagerbanen et brev fra DSB Ejendomme, der meddelte en opsigelse af deres lejemål med et års varsel. Brevet afsendte DSB Ejendomme, fordi de var i gang med at forberede endnu ikke blåstemplede byggeplaner for området, der blandt andet indebar boliger og erhverv.

Indslaget herunder er fra den 27. april og blevet til inden et politisk flertal for fredning blev samlet:

Amagerbanen er en lille turistattraktion med skinnecykling på den gamle historiske jernbane fra 1907. Den er kendt og elsket af mange, men nu vil DSB, som ejer grunden, opsige Amagerbanens Venner.

I de planer indgik hverken kolonihaver, skæve boliger eller Amagerbanen, fortalte chef for ejendomsudvikling hos DSB Ejendomme, Søren Beck-Heede, til B.T i marts.

Det fik både rådhuspolitikere og lokale kræfter til at råbe op. Men frygtede at miste en kulturhistoriske perle, som blandt andet optræder i Erik Balling-filmen Olsen Banden på Sporet.

Olsen Banden på Sporet

I den syvende film om Olsen-banden fra 1975 er Egon, Benny og Kjeld med familie rejst til Mallorca med udbyttet fra et genialt kup. Nu får det søde liv imidlertid en brat ende, da en gruppe af danske forbrydere stjæler pengene. Hjemme igen vil Egon Olsen hævne sig og skaffe byttet tilbage. En ny snedig plan bygger på, at pengene transporteres med tog. Godsbanelinien mellem Amager og Glostrup indgår i tilrettelæggelsen, men desværre er der noget, der hedder DSBs sommerkøreplan.

 

Kilde: Det Danske Filminstitut

Håber på fredning, der tillader udvikling

Derfor vækker flertallets tilslutning til en fredning af den gamle jernbane glæde på Amager.

- Der er steder på Østamager, hvor boligudvikling er kærkomment, og så er der steder, man bør beholde. Det her bør man helt klart beholde. Amagerbanen er et slags Kinderæg af flere ting. Der er både naturen og industrihistorien og de skæve boliger. Man har fornemmelsen af noget meget intim natur, hvor Kløvermarken åbner sig som en slette længere ude. Og så er der forbindelsen mellem det industrielelle, gamle Amager og det nye langs kysten, siger Rasmus Steenberger, næstformand i Amager Øst Lokaludvalg, der understreger, at lokaludvalget fortsat ikke har drøftet sagen, hvorfor han taler på egne vegne.

- Jeg glæder mig personligt over politikernes forslag. Vi håber bare, at det kan blive til en fredning, der både bevarer, men også efterlader rum til at udvikle området, siger han.

Peter Kristensen fra Amagerbanens Venner.
Peter Kristensen fra Amagerbanens Venner.
Foto: TV 2 Kosmopol

Det samme håber Peter Kristensen, ansvarlig for kommunikation og drift hos Amagerbanens Venner, som varetager den gamle jernbane og driver skinnecykling og andre aktiviteter på Amagerbanen.

- Vi synes, det er spændende med en fredning, så længe det fortsat tillader, at vi som forening kan udvikle os. Vi kunne godt tænke os at få lov at bygge en lille stationsbygning som kan fungere som kulturhus. Som det er nu, så har vi kun en container, og med skinnecykler, der står og ruster uden for i vind og vejr, siger han.

DSB ønsker selv at bevare skinnecykling

Noget kunne tyde på, at Amagerbanens Venner med skinnecykling på det industrihistoriske levn fortsat bliver en del af fremtiden i området, fredning eller ej.

Som svar på et åbent brev fra Dansk Folkepartis Finn Rudaizky skriver DSBs administrerende direktør, Flemming Jensen, at ”byudvikling i balance mellem den moderne bys behov og fastholdelse af historiske værdier er en hjertesag” for dem.

- Vi vil i den proces, vi starter nu, snarest indlede en dialog med Amagerbanens Venner, således at deres aktiviteter kan være en del af en fremtidig løsning, skriver direktøren ifølge Amager Bladet.

TV 2 Lorry har været i kontakt med DSB Ejendomme. Her har statsbanernes ejendomsudvikler på nuværende tidspunkt ingen kommentarer til politikernes ønske om at få Amagerbanen fredet. Presseenheden hos DSB Ejendomme oplyser, at organisationen vil afvente processen og en eventuel afgørelse fra fredningsmyndighederne.

Amagerbanen er det eneste sted på Sjælland, hvor man kan køre med skinnecykler og dræsine.
Amagerbanen er det eneste sted på Sjælland, hvor man kan køre med skinnecykler og dræsine.
Foto: TV 2 Kosmopol

Hvad angår kolonihaverne og beboerne i de skæve boliger, tyder det på, at de skal finde et nyt sted at være for nuværende, idet opsigelsen fra DSB Ejendomme ikke er et kommunalt anliggende.

Forslagsstillerne håber dog på, at en mulig fredning vil fastsætte området langs banen til nye skæve boliger til hjemløse eller andre boligsociale byggerier.

Forslaget, der altså har opbakning fra stort set alle partier på Rådhuset, ventes at blive behandlet og vedtaget den 4. juni.

Amagerbanen gik mellem Amagerbro og Dragør. I dag er det meste af jernbanen fjernet, og kun en lille strækning af skinner findes fortsat.
Amagerbanen gik mellem Amagerbro og Dragør. I dag er det meste af jernbanen fjernet, og kun en lille strækning af skinner findes fortsat.
Foto: Creative Commons / OpenStreetMap

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik