Alt for mange får "dumme" p-bøder - nu opgraderes automaterne

I løbet af december måned bliver alle kommunale p-standere i Københavns Kommune opgraderet med ny software. Håbet er, at det vil reduceret risikoen for tastefejl, som udløser bøder.

Arkivfoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Tre år efter lanceringen af digital p-billet i Københavns Kommune, skal systemet opgraderes.

Det skal ske for at undgå, at bilister får parkeringsbøder, selvom de har forsøgt at betale for parkering, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

I 2016 fik Københavns Kommune digital parkering.

Læs også Hver femte får annulleret p-bøden, når de klager

Her blev p-automaterne bygget om, så man ikke længere skulle betale og trække en parkeringbillet men i stedet indtaste nummerpladeoplysninger og den forventede parkeringstid.

På den måde blev den kedelige gåtur fra automaten tilbage til bilen unødvendig, og bilen var i stedet registreret i et digitalt register.

Men ændringer kræver omstilling - og i en omstillingsperiode kan der opstå fejl.

Det må Københavns Kommune, tre år efter den digitale p-billet blev lanceret, nu sande.

Årsagen er, at der har været en række sager, hvor bilister har tastet forkert nummerplade på automaten, hvilket har medført en ukorrekt registrering, som har resulteret i en parkeringsbøde på trods af, at bilejeren har forsøgt at betale for parkering.

Automaten har ellers en kontrolside, som kræver, at man skal godkende, at man har tastet det rigtige nummer, men alligevel godkender nogle bilejere altså en forkert indtastet nummerplade.

Læs også Chok-priser på parkering i København – se de nye takster her

Det er disse parkeringsautomater, som bliver opgraderet i løbet af december. Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

Ny opgradering skal eliminere fejl

Nu opgraderer Københavns Kommune de mange kommunale parkerings-automater i håb om, at færre modtager den ærgerlige p-bøde, når de har forsøgt at betale for parkeringen.

Således skal man inden længe ikke kun godkende, at bilens nummerplade er korrekt - man skal også godkende, at bilen har det korrekte fabrikat og model.

Det er fortsat bilisten, der skal indtaste og godkende oplysningerne. Dermed er det også bilisten, der i sidste ende selv har ansvaret for at indtastningen er korrekt

Jesper Borch, enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen i København.

Det kan lade sig gøre ved at automaterne henter oplysninger fra det digitale motor-register, DMR.

- Det er fortsat bilisten, der skal indtaste og godkende oplysningerne. Dermed er det også bilisten, der i sidste ende selv har ansvaret for at indtastningen er korrekt, men med denne ekstra kontrol håber vi, at vi kan hjælpe til at minimere antallet af p-afgifter, hvor folk har betalt, men har lavet en tastefejl og godkendt et forkert registreringsnummer, siger enhedschef Jesper Borch fra Teknik- og Miljøforvaltningen i København.

Udrulningen af den nye software i automaterne starter midt i december måned, og det vil tage et par uger, før alle 890 p-automater er opgraderet. Det betyder, at bilisterne i løbet af december både kan møde automater, hvor man kan krydstjekke DMR-oplysningerne, og automater, der endnu ikke har fået den nye funktion installeret.

- Vi opdaterer automaterne etapevis. På den måde kan vi sikre, at eventuelle fejl ikke slår igennem på samtlige automater, og vi kan overvåge udrulningen meget nøje. Hver automat er en del af et større system, men er også en lille selvstændig enhed, og vi kan derfor ikke være sikre på, at de alle reagerer helt på samme måde, når vi foretager ændringer, siger Jesper Borch.

Læs også København laver 500 parkeringspladser kun til biler på gule plader

Kan betyde kø ved p-automaten

Københavns Kommune oplyser samtidig, at det ekstra sikkerhedstjek kan betyde ekstra ventetid ved automaten. Det anslås dog, at der blot er tale om 10-15 sekunder længere end i dag.

Foruden ændringen i p-automaterne stiller kommunen også krav til, at en lignende ændring indføres hos de app-udbydere, som tilbyder p-billetter på telefonen - en tjeneste som langt de fleste parkerende bruger, oplyser Københavns Kommune.

Ændringen skal være indført i de apps, der koblet op på kommunens digitale p-system, senest 1. januar 2020.

Læs også Stor kommunal forskel: København tjener 621 mio. på parkering

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik