2.200 parkeringspladser snuppes hver dag af containere og stilladser

Mange parkeringspladser bliver hver dag inddraget til byggearbejde i København. Samtidig ønsker borgmester, at der skal være færre parkeringspladser i gadeplan. FDM mener, at kommunen svigter sit ansvar.

Der har længe været rift om parkeringspladserne i København. 

Og der er noget, der tyder på, at der mangler en vigtig ligning i det større parkerings- regnestykke.

quote Det er en bevidst strategi fra et flertal her på rådhuset, at vi vil have færre parkeringspladser i gadeplan

Ninna Hedeager Olsen, Teknik- og Miljøborgmester, Københavns Kommune

Ifølge tal fra Københavns Kommune har Teknik- og Miljøforvaltning i 2018 givet cirka 12.200 tilladelser til at opstille containere, stilladser og andet udstyr i forbindelse med byggeri på offentlige veje.

Tallet er omtrent det samme i 2019, men der er endnu ikke lavet en opgørelse, lyder det.

Kommunen understreger, at de ikke registrerer, hvor på arealet opstillingerne sker, men at det i de fleste tilfælde sker på parkeringspladser.

I gennemsnit svarer det til, at cirka 2.200 parkeringspladser hver eneste dag ikke kan bruges til parkering, fordi de bliver brugt til eksempelvis containere og stilladser.

- Hvis der er en andelsforening eller ejerforeninger, der skal bygge om, så skal vi give tilladelse til containere eller andet til håndværkerne. Og det er typisk på parkeringspladser, fordi ellers er det på vejen eller på cykelstier, hvor folk skal kunne komme frem, siger teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten.

Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM, er overrasket over antallet.

- Det er rigtig mange pladser. Især i en by der i forvejen er knap på pladser. Det er klart, at det forværrer en udvikling, der i forvejen er slem, siger han.

Dennis Lange fra FDM mener, at kommunen glemmer, at der er nogen der har et stort behov for bil i deres hverdag.
Dennis Lange fra FDM mener, at kommunen glemmer, at der er nogen der har et stort behov for bil i deres hverdag.

Vil sætte gebyr op

Lige nu koster det blot 22 kroner i afgift per enhed per dag. En enhed svarer ifølge forvaltningen cirka til en parkeringsplads.

Ninna Hedeager Olsen erkender, at det er et lavt gebyr.

- Det er ikke meget, og det gør jo, at der er flere, der lader containerne stå i længere tid. Der er et flertal i Teknik- og Miljøforvaltningen, som ønsker at tage nogle gebyrer for containerne, som adfærdsregulerer, så de står der så kort tid som muligt, men det må vi ikke, siger Ninna Hedeager Olsen.

På grund af en ændring af vejloven tilbage i 2015 må kommunerne kun tage en afgift, der svarer til deres administrative udgifter. De må derfor ikke sætte afgiften op.

Flertal vil have færre pladser i gadeplan

Det faktum, at håndværkere bruger en del parkeringspladser for at kunne udføre deres arbejde, sker oveni, at antallet af udstedte beboerlicenser stiger stødt, mens antallet af parkeringspladser falder.

 
 

Selvom der nogen steder i København udspiller sig noget, der minder om parkeringskaos, fordi udbuddet er mindre end efterspørgslen, så kommer Københavns Kommune ikke til undsætning.

- Det er en bevidst strategi fra et flertal her på rådhuset, at vi vil have færre parkeringspladser i gadeplan, så vi kan bruge byens rum på blandt andet grønne klimaløsninger, udeliv og mange andre ting, uddyber Ninna Hedeager Olsen.

Strategien indgår i målet om at få en CO2-neutral hovedstad i 2025.

Ifølge Dennis Lange fra FDM svigter kommunen sit ansvar.

- Vi mener alt andet lige, at det er kommunens ansvar at sørge for et antal parkeringspladser, der svarer til det behov, der er, siger han og uddyber:

- Det ændrer ikke på, at nogen har et helt legitimt transportbehov, som bilen løser bedst.

Ninna Hedeager Olsen mener, at københavnere med bil, skal vænne sig til at parkere et stykke fra deres hjem.
Ninna Hedeager Olsen mener, at københavnere med bil, skal vænne sig til at parkere et stykke fra deres hjem.

Bilen kan ikke stå ved hjemmet

Ninna Hedeager Olsen mener, at københavnere med bil fremover skal vænne sig til at parkere et stykke fra hjemmet.

- Vi vil gerne flytte bilerne i parkeringsanlæg under jorden eller ud til park and ride-anlæg ud for enden af, hvor vi er godt dækket af offentlig transport. Sådan så man fra sin gadedør kan tage metroen, bus eller s-tog ud til enden af transportlinjer, hvor vi gerne vil have nogle park and ride-anlæg, hvorfra man altså tager bilen videre, forklarer hun.

Hos FDM er man skeptisk overfor den måde, kommunen vil bruge et park and ride-anlæg på.

- Park and ride-anlæg er en rigtig god idé, og det er også noget, der er succes med andre steder i verden. Men det er jo ikke et anlæg, der et tænkt til, at beboere, der bor inde i byen, skal køre ud af byen og smide deres bil og tage den offentlige transport tilbage. Den er tænkt til, at folk der kommer fra oplandet kan smide sin bil udenfor byen og tage et tog eller en bus videre, siger Dennis Lange.

Indtil videre er der etableret et park and ride-anlæg ved den nye Køge Nord Station.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

fjernbusterminal buskaos bus ingerslevsgade

Udformningen på plads: Sådan skal Københavns nye fjernbusterminal se ud

Politiet måler hastigheder på Øsresundsforbindelsen.

Bilist taget med Formel 1-hastighed nær Øresundstunnelen

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere