1800 borgere gik underjordisk vandretur i ny metrotunnel

Søndag inviterede Metroselskabet borgerne indenfor i den nye metrotunnel fra Mozarts Plads til Sluseholmen.

Ved Mozarts Plads i Københavns Sydhavn går køen helt ned ad vejen og rundt om hjørnet.

Massevis af nysgerrige besøgende venter i spænding på at komme ned og se metrobyggeriet indefra.

- Her kommer der til at være en trappe ned og en flot plads, hvor folk kan hygge sig, fortæller projektleder for Metroselskabet Mikkel Kjær, imens han peger på et virvar af beton og stål.

Projektleder Mikkel Kjær viser den plads, hvor der i 2024 kommer til at være en splinterny metrostation.
Projektleder Mikkel Kjær viser den plads, hvor der i 2024 kommer til at være en splinterny metrostation.

De besøgende bliver guidet ned af en stilladstrappe, hvor de løbende møder medarbejdere i gule veste, der har valgt at bruge deres fridag på at vise det enorme byggeri frem.

- Jeg tror, og det gælder for alle dem på projektet, at vi er lidt stolte. Vi elsker jo at vise det frem, som vi går og arbejder med, siger Mikkel Kjær.

Spændte besøgende begiver sig ned i metrobyggeriet.
Spændte besøgende begiver sig ned i metrobyggeriet.

Nede for enden af trappen bliver de besøgende mødt af en susende lyd fra det ventilationssystem, som skal sørge for, at der er nok ilt i tunellen under arbejdet.

Så begynder den underjordiske vandring. 

Tunellen strækker sig cirka 700 meter fra Mozarts Plads til den kommende station på Sluseholmen, og de besøgende går i et langsomt tempo gennem tunellen mens de beundrer den store betonstruktur.

Besøgende på den 700 meter lange vandring under jorden.
Besøgende på den 700 meter lange vandring under jorden.

Sydhavnslinjen - M4

Den nye linje skal gå fra Ny Ellebjerg Station over Mozarts Plads, Sluseholmen, Enghave Brygge og sidst Havneholmen, hvorefter den kobles på Cityringens eksisterende metro. 

Kort over den nye M4 metrolinje under det sydlige København. Kilde: m.dk
Kort over den nye M4 metrolinje under det sydlige København. Kilde: m.dk

Den nye linje har til formål at forbinde den sydlige del af København med resten af byens metronet for at øge mobiliteten og mindske trængsel.

De nye metrostationer kommer ikke til at ligne dem, vi kender fra Cityringen og den gamle metrolinje. 

For første gang har Metroselskabet inviteret kunstnere til at designe stationerne helt fra byggeriets begyndelse.

Københavnere og besøgende kan derfor se frem til fem unikke stationer, hvor Statens Kunstfond gennem en idékonkurrence har fundet én kunstner, der skal udsmykke hver af de nye stationer.

- På Sluseholmen Station har kunstneren René Schmidt skabt to store skulpturer i betonstrukturen, og så kommer der til at hænge et kæmpestort pendul ned fra loftet, siger Mikkel Kjær.

Herunder kan du se en visualisering af den nye station på Mozarts Plads. 

Visualisering af den kommende station på Mozarts Plads.
Visualisering af den kommende station på Mozarts Plads.