100, 500 eller 1000 kroner? Så meget er vi villige til at betale i flyafgift

Klimarådet anbefaler, at passagerafgiften på flyrejser bliver sat op. Men hvor meget vil passagererne i Københavns Lufthavn betale ekstra? Og vil det i så fald ændre vores flyvaner?

Smuttur til London, Paris eller Barcelona for et par hundrede kroner, eller tværs over Atlanten for et par tusinde kroner.

I fremtiden skal det være dyrere at købe en flybillet, i hvert fald hvis det står til det uvildige ekspertorgan Klimarådet. Rådet kommer i et nyt vurderingsnotat med anbefalingen, at der skal skrues op for afgifterne på flyrejser.

Men hvor meget vil højere afgifter - og dermed højere billetpriser - egentligt batte på vores flyvaner?

En hel del, vurderer transportprofessor ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Jeppe Rich:

- Flyrejser er forholdsvis følsomme over for prisstigninger, det vil sige at priselasticiteten er meget høj sammenlignet med andre transportformer, for eksempel bilkørsel til og fra arbejde. Så når prisen bliver sat op, falder forbruget, fortæller Jeppe Rich til TV 2 Lorry.

TV 2 Lorry har været i Københavns Lufthavn for at høre, hvor meget flypassagererne synes er rimeligt at betale i flyafgift.

(Artiklen fortsætter herunder.)

Hvor meget er du villig til at betale i flyafgift til fordel for klimaet?

1

Luna Klostergaard (th.) og Maja Klostergaard

Hvor meget vil du være villig til at betale ekstra for en flyafgift til fordel for klimaet?

- Det kommer an på, hvor stor en rejse det er. Hvis det er en længere rejse, ville jeg være klar på 500 kroner, men hvis det var kortere rejse, så skulle det være et mindre beløb, siger Luna Klostergaard.

Hvor meget vil du betale for den rejse du skal på nu?

Jeg skal til Thailand. Der ville jeg tage den på 500 kroner. Tænker det giver mening, fordi jeg har brugt en vis sum penge på en flybillet og i det store løb, så gør 500 kroner til eller fra ikke så meget, siger Luna Klostergaard.

Synes du, det er en god ide med flyafgifter til fordel for klimaet?

- Jeg har ikke sat mig helt ind i det, så det er lidt svært at svare på, når man ikke ved, hvad det går til. Men jeg synes generelt, det er vigtigt at investere i klimaet.

500 kroners afgift vil få betydning på lange ture

Det er fjerde gang, at Klimarådet anbefaler, at der bliver indført flyafgift i Danmark.

Det er især de lange flyrejser til destinationer uden for Europa, der bør pålægges flyafgifter, ifølge rådet. Her halter Danmark efter lande som Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien, der allerede har indført afgifter på rejser ud af EU på mellem 150 og 720 kroner per en billet.

(Artiklen fortsætter herunder.)

Hvor meget er du villig til at betale i flyafgift til fordel for klimaet?

1

Nikolaj Petersen fra København

Hvor meget mere vil du være villig til at betale i en klimaafgift?

- Mellem 100 og 500 kroner. Nok nærmere 100 kroner. Det er ikke, fordi det er så dyrt i forvejen, men vi skal jo også betale ekstra for bagage.

Er det en god idé at indføre klimaafgifter?

- Det er jo godt at støtte miljøet, så derfor er det godt, at vi propper lidt på, men det skal heller ikke være for dyrt, for så kommer vi aldrig afsted.

Ville du lade være med at købe en flybillet, hvis den kostede 700 kroner mere end nu?

- Ja, det tænker jeg. Men hvis du spørger mig om to år uden at rejse, så siger jeg nok nej. Det vil nok sænke ens forbrug, men om det er godt eller dårligt, det ved jeg ikke.

Ser man på de noget dyrere rejser ud af EU, så vil en afgift på eksempelvis 500 kroner have mærkbar effekt på flyvanerne, lyder det fra transportprofessoren:

- En afgift på eksempelvis 500 kroner, vil svare til 10 procent af prisen på en gennemsnitsbillet på 5000 kroner, siger Jeppe Rich og fortsætter:

- Hvis man tager den grove tommestok frem, så vil det svare til, at der vil komme en efterspørgselsnedgang på 10 procent.

Det er dog også vigtigt at pointere, at længere rejser er sværere at erstatte med tog eller bil, og derfor vil forhøjede afgifter have en lidt anden effekt end på kortere ferierejser, siger han.

Regeringsforslag: 13 kroner i afgift, når du flyver indenrigs

Klimarådet foreslår, at indenrigsrejser og rejser til EU-lande skal pålægges beskatning af flybrændstof og EU-kvoter.

Rådet kritiserer også regeringens seneste forslag til flyafgifter, der går ud på, at der skal lægges en passagerafgift på 13 kroner på indenrigsflyvninger.

- 13 kroner er en meget beskeden afgift sammenlignet med vores nabolande, og indenrigsflyvninger er kun en meget lille del af dansk luftfarts samlede brændstofforbrug, siger Klimarådets formand, Peter Møllgaard, til Ritzau.

Hvis flyafgifterne på kortere rejser som indenrigsflyvninger og rejser til EU-lande blev sat op, så vil det også have effekt på forbruget.

Luksusgoder som ferierejser vil nemt kunne undværes, hvis prisen er for høj, siger transportprofessor Jeppe Rich. Men der vil også ske noget med de kortere forretningsrejser:

- Vi kan se, at antallet af forretningsrejser er faldet i antal, fordi flere holder møder online i stedet. Hvis det bliver dyrere, må man forvente, at man accelererer det her mønster, siger Jeppe Rich.

Hvor meget er du villig til at betale i flyafgift til fordel for klimaet?

1

Kim Haustad fra Odense

Hvor meget vil du være villig til betale mere i afgift på din flyrejse, hvis det gik til klima?

- 100-500 kroner. Det ville være bedre med et højere gebyr, så det batter noget. Lige nu virker det ikke, med de småører de taler om.

Er det en god idé med flyafgifter for klimaet?

- Det synes jeg er fint nok, hvis der er brug for det, og det er der jo meget i den tid her.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik