Virksomheder spekulerer i boligmanglen i København

Priserne på lejligheder i København presses nu yderligere af virksomheder, der udlejer boliger gennem Airbnb på trods af bopælspligt.

Det rødglødende boligmarked i København får nu yderligere en spand kul fra de private virksomheder.

Fagbladet 3F har gennemgået annoncer på udlejningstjenesten Airbnb. Gennemgangen viser, at mindst 20 værelser i København udlejes af virksomheder. Det til trods for at der er bopælspligt på lejlighederne.

Bopælspligten betyder, ejeren er forpligtet til at udleje lejligheden, hvis han ikke selv bor på adressen. Men værelserne indrettes nu til turister i stedet.

 - Når virksomheder begynder at drive hotel på adresser med bopælspligt, er det en katastrofe for et ekstremt dyrt boligmarked som det københavnske, siger cheføkonom i Lejernes LO, Jesper Larsen til 3F.

Han forklarer, at det får priserne til at stige, da antallet af boliger falder.

 - Tilflyttere og unge studerende kommer til at betale prisen for boligspekulation, siger han.

Tanken med Airbnb er, at brugerne kan udleje hus eller lejlighed, når de alligevel er på ferie. Men flere virksomheder har nu også fået øjnene op for den lukrative, deleøkonomiske udlejningsportal.

Et af de selskaber er MM Properties, som benytter Airbnb til kortere udlejning af lejligheder med bopælspligt.

Ifølge firmaets hjemmeside ønsker de at tjene penge på et "uudnyttet værdipotentiale" i den "deleøkonomibaserede udlejning", men de afviser, at udlejningsformen rykker væsentligt ved priserne eller strider mod bopælspligten.

 - Der kan være et overlap på nogle måneder fra den ene lejer flytter ud til den næste flytter ind. I den periode udlejer vi møblerede værelser på Airbnb, siger administrerende direktør Marc Møller.

 Den forklaring køber Jesper Larsen fra Lejernes LO dog ikke.

 - De kunne leje alle deres lejligheder ud i morgen, hvis de ville. Alt bliver revet væk i øjeblikket. Så når de siger, lejlighederne ellers ville stå tomme, er det bare for at bruge et smuthul i loven og tjene nogle ekstra penge via Airbnb, siger han til Fagbladet 3F.

Han får opbakning fra Curt Liliegreen, som er direktør i Boligøkonomisk Videncenter. Han forklarer, at perioden, hvor lejligheder står tommme ofte afhænger af virksomhedens effektivitet i forhold til at sikre nye lejere:

 - Men umiddelbart burde en lejlighed i København kunne lejes ud hurtigere end på et par måneder. Det lyder snarere som om, at man forsøger at presse citronen maksimalt ved at bruge Airbnb.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik