Vil udbrede el-løbehjul i København: Vi gør ikke noget ulovligt

En svensk virksomhed vil efter nytår opstille elektriske løbehjul rundt om i København, selv om man endnu ikke har kommunens tilladelse.

Når den svenske virksomhed Voi efter nytår stiller 200 el-løbehjul ud i København, så vil det ikke være i strid med kommunens regler.

Det forsikrer virksomhedens landechef i Danmark overfor TV 2 Lorry.

Som TV 2 Lorry kunne fortælle torsdag morgen, så vil Københavns Kommune ikke acceptere, at der bliver opstillet elektriske dele-løbehjul - såkaldte ”e-scooters” – til udlejning på kommunens arealer, uden at der på forhånd er givet tilladelse til det.

Den udmelding kommer dog ikke bag på Voi. Landechef Eric André oplyser, at man har været i løbende kontakt med Københavns Kommune, og når der til januar vil være elektriske løbehjul i bybilledet, så vil det være på lovlig vis.

- Vi kommer ikke til at foretage os noget ulovligt. Så snart det bliver muligt, vil vi selvfølgelig ansøge om en tilladelse, men indtil da vil vi alliere os med lokale samarbejdspartnere, så vi kan placere løbehjulene på privat grund. Vi er opmærksomme på ikke at stille vores løbehjul på kommunens grund, før vi har fået lov til det, siger Eric André.

I første omgang rulles de 200 el-løbehjul ud på Vesterbro og Nørrebro, og det er planen, at øvrige bydele skal følge efter hurtigst muligt.

Tidligere interview med Eric André, landechefen for VOI, hvor han fortæller om de elektriske løbehjul.

Bliver lovlige fra årsskiftet

Tidligere har det været forbudt at bruge motoriserede løbehjul og skateboards samt andre selvbalancerende køretøjer, men et flertal i Folketinget har givet grønt lys til, at de bliver gjort lovlige i en forsøgsperiode på et år.

Når Voi lancerer de nye løbehjul, vil man som bruger kunne leje dem via en app på mobilen. De er ’free floating’, og det betyder, at de ikke skal parkeres i en docking-station efter endt tur. Det vil sige, man har mulighed for at tage løbehjulet lige til døren.

Der indsættes et særligt ”Street Team” i de københavnske gader, som vil fjerne de løbehjul, der skulle være til gene for andre trafikanter eller er parkeret ulovligt.

Desuden får brugerne advarsler via. app’en, hvis de stiller løbehjulet fra sig et sted, hvor det ikke er tilladt. Der vil blive sat geografiske restriktioner op for, hvor de må parkeres.

Kritik om sikkerheden

En række politikere i København har tidligere kritiseret den nye forsøgsordning, da de mener, at udgør en sikkerhedsrisiko i trafikken.

- Jeg er bekymret for det her. Faktisk forstår jeg slet ikke, hvorfor det er blevet gjort lovligt. Jeg kunne godt tænke mig, at der blev sat nogle begrænsninger. For eksempel i myldretiden når mange skal til og fra arbejde, har Liberal Alliances medlem af Borgerrepræsentationen, Heidi Wang, sagt til TV 2 Lorry tidligere på ugen.

Eric André fortæller, at man har lyttet til bekymringerne, og at man har en plan klar, hvor virksomhedens medarbejdere vil stå klar til at guide københavnerne.

- Sikkerhed er noget vi går meget op i. Vi vil være til stede for at oplyse om, hvordan man bruger løbehjulene forsvarligt, og vi opfordrer altid folk til at bruge hjelm, siger han.

Med hensyn til den ét-årige førsøgsperiode med elektriske løbehjul så skal man være 15 år for at kunne køre med skateboard eller el-løbehjul på cykelstien. Nedenfor kan du få et overblik over reglerne.

Disse transportmidler bliver gjort lovlige fra nytår. Men som du kan se, gør visse krav sig gældende.
Disse transportmidler bliver gjort lovlige fra nytår. Men som du kan se, gør visse krav sig gældende.
Foto: Grafik - TV 2

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik