Tusinder vil passere dagligt: Gangtunnel mellem metrolinjer snart færdig

Transfertunnelen, der skal forbinde metroforbindelserne under Kongens Nytorv, står snart klar.

På Kongens Nytorv midt i København arbejdes der på højtryk - både over og under jorden.

Her er entreprenøren NCC nu ved at anlægge den gangtunnel, som skal forbinde den nye Cityring med den eksisterende metro.

Når den nye Cityring er kommet godt i gang, forventes det, at omkring 90.000 passagerer vil benytte stationen per døgn - og en stor del vil benytte tunnelen mellem de to metroforbindelser.

Allerede nu er store dele af det strukturelle arbejde gjort færdigt, og nu løfter NCC lidt af sløret for, hvordan det går med arbejdet.

Under jorden arbejder NCC’s håndværkere med at sætte loftplanker op i den kommende transfertunnel.
Under jorden arbejder NCC’s håndværkere med at sætte loftplanker op i den kommende transfertunnel.
Foto: Presse / NCC

- Man begynder så småt at fornemme, hvordan tunnelen kommer til at se ud, når den er færdig, siger projektchef Christian Foshammer fra NCC Civil Engineering i en pressemeddelelse.

Arbejdet med opsætning af lofter er så småt gået igang, og i januar bliver der lagt kinesisk granit på gulvene.

- Nu er arkitektarbejderne kommet i gang, og vi kan begynde at se lyset for enden af tunnelen, siger Christian Foshammer. 

3D-model har effektiviseret arbejdet

Transfertunnelen er en kompleks konstruktion, hvor uforudsete udfordringer med lethed kan påvirke tidsrammen for byggeriet.

De uforudsete udfordringer har NCC dog forsøgt at løse på forhånd.

Entreprenøren har nemlig fået lavet en detaljeret 3D-model, som har hjulpet med at give overblik over det komplekse projekt, som bygges midt i et af hovedstadens travleste trafikknudepunkter.

På oversigtskortet her kan transfertunnelen mellem de to metrolinjer ses.
På oversigtskortet her kan transfertunnelen mellem de to metrolinjer ses.
Foto: Metroselskabet

- 3D-modellen har hjulpet os til at forudse kommende udfordringer, og tids nok til at det har været muligt at navigere udenom, siger Christian Foshammer og fortsætter:

- På den måde har vi kunne opnå en større produktionseffektivitet. Som et konkret eksempel, kan nævnes tilpasninger til den eksisterende station, hvor arkitektens vision omkring diverse linjers samhørighed skulle gennemtænkes og kontrolleres, hvilket havde været umuligt uden 3D-modellen.

Over jorden er håndværkerne i gang med at armere topdækket over tunnelen.
Over jorden er håndværkerne i gang med at armere topdækket over tunnelen.
Foto: Presse / NCC

Der går dog fortsat noget tid, før NCC kan overdrage en færdig tunnel til Metroselskabet.

Selvom en del udfordringer har været hjulpet godt på vej af 3D-modellen, er særligt pladsen en udfordring de mange meter under jorden.

Både håndværkere og plads til byggematerialer skal nemlig bruge pladsen i tunnelen - og ofte samtidig.

Knudepunkt mellem metrolinjer

Når metrostationen på Kongens Nytorv står klar til at modtage passagerer fra både den eksisterende og den nye linje, vil stationen blive blandt de traveste stationer i Danmark - kun overgået af hovedbanegården og Nørreport.

Desuden vil stationen under Krinsen være en af blot to stationer, hvor metrolinjerne samles frem til 2020. Den anden er Frederiksberg Station.

Herefter vil Kongens Nytorv være den eneste station, som forbinder alle metrolinjer, når metrolinjen mellem Nordhavn og Københavns hovedbanegård åbner.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik