Når Kunsthal Charlottenborg fra den 13. oktober præsenterer udstillingen YOKO ONO TRANSMISSION, foregår det ikke kun i kunsthallen på Kongens Nytorv.
Man vil også kunne se værkerne rundt omkring i hele landet i form af billboards ved busstoppesteder, frimærker, avisannoncer, radioudsendelser og i butikker.
- Yoko Ono har altid prøvet at få sine budskaber bredt ud. Hun har meget tidligt placeret kunsten i massemedierne; i aviser, magasiner og billboards i hele verden. Det gør man normalt ikke i kunsten, og slet ikke i 1960'erne. Men det er den vinkel, der er fokus for udstillingen, siger Michael Thouber, der er direktør for Kunsthal Charlottenborg og medkurator på udstillingen.
Værkerne er skabt over en lang årrække fra 1960'erne og frem til i dag, og de er netop skabt til massemedier- ikke kun til museumsbrug.
- Charlottenborg bliver rammen om en lille udstilling, men den store udstilling bliver i virkeligheden uden for institutionen. Vi reaktiverer værkerne, som de oprindeligt er tænkt, forklarer Michael Thouber.
Det betyder, at man vil kunne opleve værkerne rundt omkring i byrummet i form af blandt andet 900 billboards ved busstoppesteder, radiotransmissioner på Radio27syv med instruction pieces fra Yoko Onos udgivelse Grapefruit, indrykninger i Ekstra Bladet med værket "Film No. 3" og flere end en halv million Yoko Ono-frimærker i samarbejde med PostNord.
Udstillingen, som foregår på selve Charlottenborg, er lavet specielt til kunsthallen og fokuserer på Yoko Onos publikationer, tryksager og på, hvordan kunstneren har været i stand til at udbrede sit arbejde fra en stille hvisken til distribution via massemedier.
- Det er første gang, man laver sådan et snit i hendes værker - at man fokuserer på udbredelsen gennem massemedierne, udstillingen er lavet specielt til os, siger Michael Thouber.
Udstillingen YOKO ONO TRANSMISSION løber fra den 13. oktober 2017 til 18. februar 2018, og er kurateret af Jon Hendricks, Lars Schwander og Michael Thouber i samarbejde med Yoko Ono.