Socialdemokraterne kæmper for el-busser: Afgifter skal ned

Overborgmesteren i København satser nu stort på, at få flere el-busser til at køre rundt i byen. Fordi el-busserne forurener meget mindre ..og så larmer de stort set ikke.

To socialdemokratiske toppolitikere går nu sammen om at  sikre el-busser i København.  Den ene politiker sidder på Christiansborg, den anden sidder på Københavns Rådhus.

quote Det vi kan er at skrue på nogle af de her knapper, der er i skatte - og afgiftssystemt. Så det bliver billigere at bruge en el-bus i stedet for at bruge en dieselbus.  

Mette Frederiksen,  Leder af Socialdemokratiet.   

Overborgmester Frank Jensen og  Mette Frederiksen mødtes i dag ved Nordhavn Station, hvor de el-busser, som byen allerede har, har ladestation. Formålet var at vise, at de to nu for alvor går ind i kampen, for at få flere af de miljøvenlige busser ud og køre i byen.

- Det, vi kan, er at skrue på nogle af de her knapper, der er i skatte - og afgiftssystemt. Så det bliver billigere at bruge en el-bus i stedet for at bruge en dieselbus, Mette Frederiksen,  formand for Socialdemokratiet.     

Mette Frederiksen er klar til at tage sit krav om satsning på el-busser med til de forhandlinger, der er i gang netop nu.

 Regler spænder en for renere luft København

Det er forhandlinger, hvor hun lægger op til, at den høje afgift på el til blandt andet el-busser skal være mindre. En kamp som Mette Frederiksen vil tage i  det, der hedder "elbil-forligskredsen".

quote Det handler om at komme af med den forurening, som busserne er årsag til i byen.

Frank Jensen, Overborgmester, København, Soc.dem. 

Og netop den beslutning kan få stor betydning for kvaliteten af den luft, som vi indånder i København. Lige nu er afgiften på el til el-busser nemlig hele 200 gange højere, end den er på el til S-tog.

Så den afgiftspolitik, som vi har i dag, favoriserer på den måde dieselbusser,  frem for el-busser.

Og de nuværende regler spænder i øjeblikket ben for overborgmester Frank Jensens målsætning om at skifte alle de forurenende dieselbusser ud med el-busser. Noget han gerne vil have sker i løbet af de næste 10-12 år.

- Det handler om at komme af med den forurening, som busserne er årsag til i byen, og så handler det om at blive fri for den larm, der kommer fra de almindelige busser, når de starter og standser. El-busserne er nærmest helt lydløse, siger overborgmesteren.

Hvis Mette Frederiksen formår at få opbakning til at lave om på afgiftspolitikken, så vil det kunne bane vejen for  et grønnere København. Altså en by med kun el-busser, som hverken larmer, forurener eller udleder CO2. 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik