Skærpede krav til køretøjer, der fragter varer ind i København

Københavns Kommune indfører krav om miljøvenlig transport til sine leverandører, der fragter varer og tjenesteydelser ind i byen.

Leverer man varer til Københavns Kommune i gamle dieselhakkere med årtier på bagen, så kan man snart blive pålagt at opdatere sin flåde af køretøjer.

Københavns Kommune kan nemlig fremover pålægge sine leverandører krav om, at transporten af kommunens varer eller tjenesteydelser sker i miljøvenlige køretøjer.

Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

- At sikre ren luft i København er en af mine allervigtigste opgaver som overborgmester. Vi skal skrue på alle knapper, som forbedrer luftkvaliteten. Derfor sender vi nu et stærkt signal til vores leverandører: Vi vil fremover vælge dem, som kører miljøvenligt, siger overborgmester Frank Jensen fra Socialdemokratiet.

Københavns Kommune er en af hovedstadens største arbejdspladser. Hvert år indkøber kommunen varer og tjenesteydelser for 12,9 milliarder kroner hos 18.487 leverandører.

Ifølge kommunen vil de nye muligheder for skærpede krav give en besparelse på omkring 1.000 tons CO2 i 2021, alene sparet på leverancer til kommunen.

- Det vil være med til at skubbe den grønne omstilling fremad og give københavnere renere luft, siger overborgmesteren.

Med inspiration fra Stockholm har Københavns Kommune vedtaget en model, hvor kravene fastsættes alt efter leverandørens størrelse, teknologiske muligheder for grøn omstilling og type køretøjer, der kan anvendes til opgaven.

I starten vil det være virksomheder med køretøjer under 3,5 ton, for eksempel elektrikere, vinduespudsere og låsesmede kørende i almindelige biler eller små varevogne, der kan blive pålagt at skifte til el-, brint- eller plug-in-hybrid-biler.

Når kravene til låsesmede og elektrikere er blevet skærpet, vil turen derefter komme til kommunens øvrige leverandører i takt med nye udbud og den teknologiske udvikling af miljøvenlige varebiler og lastbiler.

De nye krav vil blive taget i brug fra 1.august 2019.

Indslag fra april 2018: Luftforureningen i København skal kortlægges. Det mener et flertal i Københavns Borgerrepræsentation.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik