Simon er Mozart på scenen: "Fedt med de store parykker og de flotte kostumer.."

Simon Bennebjerg er Mozart i Det KongeligeTeaters rokoko-drøn på Gamle Scene..dansere og musikere på scenen. Masser af pudderparykker og store kjoler.

Simon Bennebjerg tager hurtigt trinnene på vej ned ad den smalle trappe i opgangen. Det er ham, der spiller hovedrollen, når Det Kongelige Teater folder den vilde historie om den klassiske musiks superstar ud...Lige nu går han turen fra Christianshavn, hvor han bor og ind til  Kongens Nytorv. Han skal ind på scenen og øve scener. Spille musikgeniet Mozart.  

quote Det er meget det der med det barnlige og geniet. Der er noget overstadigt, hyper i ham, som jeg egentlig også godt kan genkende i mig selv.  

Simon Bennebjerg, spiller rollen som Mozart

- Det er meget det der med det barnlige og geniet. Der er noget overstadigt, hyper i ham, som jeg egentlig også godt kan genkende i mig selv, siger Simon Bennebjerg.  

Stykket hedder "Amadeus". Et rokoko-drøn for fuld udblæsning. Og Simon Bennebjerg står lige midt i det hele. En ung skuespiller på vej op.

quote Hele opsætningen omkring Mozart og hele stykket er helt klart den største udfordring, som jeg nogensinde er gået ind i. Det er den største opsætning, som jeg nogensinde har været med i.  

Simon Bennebjerg, spiller rollen som Mozart  

-  Hele opsætningen omkring Mozart og hele stykket er helt klart den største udfordring, som jeg nogensinde er gået ind i. Det er den største opsætning, som jeg nogensinde har været med i.  

I skolen kæmpede Simon Bennebjerg med tal og skrivning. Men så opdagede han, at han kunne noget på en scene.   

quote <br />Jeg har haft svært ved matematik og det at skrive. Jeg er ordblind. Det har altid været en stor hindring. Pludselig føler jeg mig god til noget.  

Simon Bennebjerg, spiller rollen som Mozart

- Jeg har haft svært ved matematik og det at skrive. Jeg er ordblind. Det har altid været en stor hindring. Pludselig føler jeg mig god til noget, siger Simon Bennebjerg og tager en slurk af kaffen, mens han går.     

Med i teateret fra helt lille 

Han er vokset op i Vanløse  og er bidt af skuespil. En fascination, der begyndte tidligt. Han var med i teateret, fra han var helt lille. 

- En af mine første teateroplevelser er, fra da jeg var seks år gammel. Og så tog min mor mig meget med i teateret og balletten. Der fik jeg enormt hurtigt en følelse af, at det der gad jeg rigtig godt. Der gad jeg godt stå – deroppe. De havde sådan en hemmelighed…skuespillerne og danserne.

 

Nu er der skruet op for Mozarts univers

Han er vant til at spille stykker med knapt så meget udstyr. Men nu er der altså skruet helt op for Mozarts univers. En luns af 1700-tallets forfinede Rokoko-periode. Med de store pudder-parykker.

- Da jeg hørte  om opsætningens størrelse…Hvor mange kostumer jeg har, hvor mange skift...jeg har tre parykker, det synes jeg er virkelig, virkelig fedt...det har jeg aldrig prøvet før. Der er noget barnedrøm i det også.

Brede kjoler og høje parykker

… og lige nu er Simon Bennebjerg omgivet af overdådige selskabskjoler. Rokokoens kjoler kunne være omkring 2,5 meter brede. Så de store kjoler må flere steder nærmest sidelæns ind ad en dør.

En af de store kjoler sidder på kroppen af Rosalinde Mynster. Hun spiller Mozarts kone Constanze. Kjolen er syet i gyldent stof og kunne godt minde lidt om en kæmpe lysekrone.     

- Der er et eller andet ved det der...kostumerne og parykkerne. Hele rummet – Gamle Scene. Det er noget, der virkelig tiltaler mig. Det tror jeg i virkeligheden, det gør,  for mange skuespillere. Ikke fordi alle er pyntedukker er noget. Men der er virkelig noget der, som jeg får total barnekriller i maven over.

"Jeg er et mumle-menneske..."

Så sammen med Simon Bennebjerg er vi altså landet i Wien - i en helt anden verden. Tiden er spolet godt 200 år tilbage. Vi er ved kejserens hof. Det er her at Wolfgang Amadeus Mozart giver den gas. Han er et vidunderbarn – et naturtalent. Han er overlegen på et klaver og skaber unikke toner. Rammer det geniale, selvom han stadig kun er knægt.

- Jeg er et mumlemenneske til daglig. Jeg speedtalker og jeg afslutter mine sætninger for tidligt...jeg har også en tendens til at sige for meget ”nice” ….derfor elsker jeg i kraft af mit arbejde for eksempel at blive tvunget ud i en kunstpause.   

På det her tidspunkt ved hoffet, klemt inde mellem kjoler og parykker, er Salieri hofkomponist hos kejseren.

En ung knøs med kurs mod stjernerne

Men så kaster Simon Bennebjerg sin Mozart ind i areanen – og udfordrer ham. Den unge knøs har kurs mod stjernerne...Men ærkerivalen Salieri har ikke tænkt sig at give op. En ond kamp går i gang.   

Efter sin gåtur gennem byen er Simon Bennebjerg nået frem til Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv og Gamle Scene. Det er her, at hans forvandling går i gang. Fra en almindelig mand i mængden og til et uregerligt overklasseløg. En ubekymret tumling med et helt unikt talent.  

"Man kommer ikke bare sådan luntende.."

- Det kræver noget af en. Man kommer ikke sådan luntende. Jeg har lyst til at møde ind i god tid. Jeg har lyst til at være forberedt. Jeg har lyst til at være totalt meget til stede. Lytte til alt som jeg får at vide. For hvis jeg glemmer det om lidt, så skal vi stoppe op, fordi jeg tog den forkerte udgang – og så skal vi tage scenen om igen.

Mozart med det barnlige ego bevæger sig hurtigt henover scenen. Provokerer og forsøger naivt at navigere rundt mellem hoffets intriger.

Jo …Mozart er i en liga for sig – og det er Simon Bennebjerg på sin vis også. Det er ikke længe siden, at han blev færdig som skuespiller. Han er blevet kåret som "Årets Talent" med en Reumert-pris. Nu står han her under parykken og giver nyt liv til Mozart.

Amadeus spiller på Det Kongelige Teater fra 18. januar til 17. februar.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik