Se trailer: Ny katastrofefilm byder på gys i metrodybet

Dansk katastrofefilm fra instruktørdebutanten Rasmus Kloster Bro udspiller sig i metrotunnelerne under København

Hvis man lider bare den mindste lille smule af klaustrofobi, så er der formentlig garanti for et godt gys i den kommende, danske katastrofefilm, Cutterhead, der har biografpremiere 21. marts.

Filmen udspiller sig langt hen ad vejen i en af de boremaskiner, der de senere år har gnavet sig gennem den københavnske undergrund i arbejdet med Metrocityringen, der til sommer kører sin første tur.

Vi befinder os 20 meter under Københavns gader, og PR-medarbejderen Rie (Christine Sønderris) besøger tunnelboremaskinen for at portrættere det enorme projekt.

quote Jeg fandt da ud af, at jeg ikke lider af klaustrofobi.

Rasmus Kloster Bro, instruktør.

Undervejs opstår der en ulykke, og Rie bliver spærret inde i et trykkammer sammen med den kroatiske borebisse Ivo (Krešimir Mikić)og hans unge kollega Bharan (Samson Semere), der er fra Eritrea.

Ilten begynder at slippe op, og de tre befinder sig i et livsfarligt kapløb med tiden. 

De må stole på hinanden, hvis de skal gøre sig håb om at komme levende ud fra borehovedet i en konstant kamp mod varme, tryk og mudder i det trange borehoved.

Instruktør får spillefilmsdebut

Filmholdet havde ekstremt lidt plads at arbejde på under optagelserne. Her er det instruktør Rasmus Kloster Bro i arbejde.
Filmholdet havde ekstremt lidt plads at arbejde på under optagelserne. Her er det instruktør Rasmus Kloster Bro i arbejde.

Det er instruktøren Rasmus Kloster Bro, der står bag Cutterhead, og filmen er hans spillefilmsdebut. Han fortæller til TV 2 Lorry, at langt det meste af filmen er optaget i tunnellerne under København, mens borearbejdet stadig var i gang på Metrocityringen.

- Vi har haft et godt samarbejde med de selskaber, som har bygget metroen og med Metroselskabet. Vi har skulle flette os ind i det enorme maskineri, der var, mens de byggede - og så kunne vi filme i de sprækker, der opstod, når de ikke selv arbejdede. For det var et krav fra dem, at vi ikke måtte forsinke byggeriet - og at vi ikke måtte komme til skade, forklarer han.

Han fortæller videre, at den klaustrofobiske stemning i filmen var helt reel under optagelserne.

Spærret inde i dybet

- Det var hårde optagelser. Du bevæger dig ned i et hul i jorden, og der er du så i ti timer. Det er som at være på en anden planet eller i en ubåd. Men jeg fandt da ud af, at jeg ikke lider af klaustrofobi, siger han.

Det samme gjaldt filmens hovedrolleindehaver, Christine Sønderris. Da optagelserne skulle starte, spurgte Rasmus Kloster Bro hende, om hun havde problemer med klaustrofobi- og svaret lød, at det vidste hun ikke. Men også hun klarede frisag.

- Det værste var, når vi havde pauser. For mens man arbejder, så når man ikke at tænke over det, siger Rasmus Kloster Bro.

Men filmholdet på seks personer kom ikke ud for uheld. Og undervejs havde de hele tiden følge af en eller to sikkerhedsansvarlige fra byggepladsen.

- De holdt godt øje med os, siger han.

quote Det er verdens dyreste filmkulisse - den har kostet 23 milliarder.

Rasmus Kloster Bro, instruktør.

 Meget store dele af filmen er optaget on location - nede i dybet. Og kun nogle få scener måtte skabes i en kulisse, fordi det ville have været for farligt at skabe situationerne i eller ved tunnelmaskinen. Det har holdt udgifterne til filmen nede.

- Jeg synes, det er den kedeligste ting i verden at tale om budget til en film.  Men om Cutterhead plejer jeg at sige, at den har verdens dyreste filmkulisse - for den har kostet 23 milliarder, siger Rasmus Kloster Bro.

Han pusler nu med nye filmprojekter - et af dem, han håber på at realisere, handler om folk, der bor i København, men reelt ikke har lov at være her - eller som ikke skal blive - for eksempel immigranter. Filmen skal skildre danskernes møde med dem på godt og ondt.

Cityringen - fakta

Cityringen er det største anlægsprojekt i København de sidste 400 år. Den åbner til sommer og kommer til at koste 24,8 milliarder kroner.

 

Cityringen er 15,5 kilometer lang, og det kommer til at tage 24 minutter, hvis man skal køre turen med hele vejen rundt.

 

Der bliver i alt 17 stationer på Cityringen. To af dem forbinder med den nuværende metro - nemlig Kongens Nytorv og Frederiksberg.

 

Stationerne er:

Kongens Nytorv

Marmorkirken

Østerport

Trianglen

Poul Henningsens Plads

Vibenhus Runddel

Skjolds Plads

Nørrebro

Nørrebros Runddel

Nuuks Plads

Aksel Møllers Have

Frederiksberg

Frederiksbrg Allé

Enghave Plads

Københavns Hovedbanegård

Rådhuspladsen

Gammel Strand


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik