Se kortet: Så travl bliver din metrostation i fremtiden

I 2025 bliver Kongens Nytorv et metroknudepunkt for tre metrolinjer med 90.000 passagerer dagligt. Få overblikket over din fremtidige station her.

I juli 2019 åbner Københavns nye metrolinje Cityringen med 17 nye stationer, som man lige nu er i færd med at lægge en sidste hånd på.

Dermed vil 85 procent af københavnerne få under 600 meter til den nærmeste metro- eller togstation, og den kollektive trafik vil ændre sig til at foregå væsentligt mere under jorden end i busser som i dag.

Metroselskabet har for nyligt været ved regnemaskinen og fundet frem til, hvor mange mennesker, der dagligt kommer til at tage metro fra de forskellige stationer i 2025, når Cityringen har kørt nogle år. 

Her bliver især Frederiksberg Station, Københavns Hovedbanegård og Kongens Nytorv de allertravleste, fordi man på disse stationer kan skifte til de metrolinjer eller s-tog og toglinjer, der er her i dag. På Cityringen bliver stationen Skjolds Plads den mindst travle station med 7.000 metropassagerer dagligt.

Se, hvor travl din metrostation er ved at sætte markøren over stationen

I begyndelsen af 2020 bliver Cityringen udvidet med Nordhavnslinjen, og i 2024 åbner Sydhavnslinjen. Her bliver alle stationer nogle af de mindst benyttede i 2025 med under 5.000 passagerer dagligt.

For nyligt overraskede Alternativet ved at stemme nej til en forlængelsen af metroen til Sydhavnen.

Den ensomste station

Sundby Station kommer i 2025 til at blive den station på alle metrolinjer, der bliver brugt mindst.

Her kommer kun 1.000 mennesker til at tage metroen dagligt i 2025.

Stationen ligger lige ud til Amager Fælled, hvor der tidligere var planer om at rydde et stykke af naturområdet til en ny bydel med 2.500 boliger - og dermed 5.000 nye beboere. Folk her skulle så benytte den ensomme Sundby Station, har Politiken tidligere skrevet. 

Men i efteråret blev byggeplanerne droppet efter måneders massiv kritik fra flere partier og interesseorganisationer.

Ender man slet ikke med at bygge en ny bydel i området, kommer Københavns Kommune til at skylde Metroselskabet 220 millioner kroner som en tabt indtægt over de næste 50 år for de manglende passagerer, skriver Politiken.

I hælene på Sundby Station som den mindst brugte kommer Amager Strand, Femøren, Kastrup og Enghave Brygge med 2.000 daglige metropassagerer.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik