Idéen var god, da man indførte scannerbilerne i København.
Mens de trillede rundt i København, skulle en scanner sladre om biler, der var ulovligt parkeret. Informationen skulle automatisk sendes til p-vagterne, der så kunne lægge en p-bøde i bilruden.
Men scanner-teknologien viste sig ikke at være så udviklet, som kommunen havde fået stillet i udsigt.
- Teknologien er aldrig kommet til at virke optimalt, så vi får ganske enkelt ikke nok udbytte ud af bilerne i forhold til, hvad det kræver af ressourcer at holde dem i drift. Derfor har vi valgt at droppe scannerbilerne permanent, siger centerchef Jes Øksnebjerg i en pressemeddelelse.
Bilerne bliver i fremtiden brugt til andre opgaver i Teknik- og Miljøforvaltningen.
Selvom bilerne ikke har virket, som man håbede, er parkeringskontrollen mere effektiv end nogensinde før. Der skyldes p-vagternes nye håndscannere. Man forventer derfor ikke at uddele færre p-afgifter af den grund.
- Vi følger naturligvis den teknologiske udvikling, og hvis der senere hen kommer mere driftsikre teknologier på markedet, vil vi på ny vurdere, om det kan være noget for os, siger Jes Øksnebjerg.
I 2017 blev der udstedt godt 310.000 p-afgifter på de kommunale p-pladser i København.
I 2016 indførte man nyt parkerings-system i København, hvor man kun skal indtaste sin nummerplade i p-automaten:
Cyklende p-vagter
Samtidig med at Center for Parkering i København har skilt sig af med scannerbilerne, er p-vagterne hoppet på cyklen.
Selvom de bruger dagen på at se på biler, skal transporten til at fra de områder, som de skal tjekke, i fremtiden foregå på de tjenestecykler, som man har indkøbt til formålet.
- Cyklen er det mest fleksible og miljøvenlige transportmiddel i en by som København. Den enkelte p-vagt får større frihed, og arbejdsgangene bliver mere effektive, når de kan cykle rundt i byen frem for at bruge bil eller offentlige transportmidler. Så på denne måde får vi både styrket vores miljøprofil samlet set, og p-vagterne får en mere fleksibel arbejdsdag, siger Jes Øksnebjerg.