Ringen er sluttet - skinnerne er lagt

Skinnerne er klar og om et års tid kan vi alle køre med metroen i den nye Metro City ring. I dag blev milepælen markeret - dybt under jorden.

Vi går og går, i en stor flok af Metrofolk og pressefolk. Ned af støvede trapper, forbi store beton rum, forbi to-tre metroarbejdere,der stadig støber, hamrer og banker. 

150 trin ned - 36 meter under jorden, og under Sortedamssøen, er vi taget ned for at se på både skinner og det store sporskiftekammer, der er lavet her.

- De store gule maskiner bruger vi til at lægge skinner med, de hedder Gantrycranes, siger Jesper Mortensen, Configuration and Risk Manager hos Metroselskabet.

Han taler om to store, gule metal maskiner, der minder om en slagt kraner til containere, men de her har altså sluttet ringen af skinner i rørene.

I den ene ende af det flere tusinde kvardratmeter store rum er der fire kæmpe rør. I to af dem skal metroen køre til stationen ved Trianglen og to går mod den kommende Nordhavn station.

Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og forbinder flere københavnske bydele.
Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og forbinder flere københavnske bydele.
Foto: Metroselskabet

Glade borgmestre

Transportminister Ole Birk Olesen, Overborgmester Frank Jensen fra København og Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj lytter til Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen. Han byder velkommen og viser byggeriet og forklarer, at der nu skal fores rør, lægges elkabler og ikke mindst - køres testkørsler.

- Tænk tilbage på 2009, hvor vi lavede de første omlægninger og tænkte, at 2019 var way out there. Nu står vi her under et knudepunkt, og det hele er klar om et års tid. Det er fantastisk, siger Jørgen Glenthøj, borgmester på Frederiksberg. Samarbejdspartner med Københavns kommune og staten om at bygge Metroen i København.

- Det er et giga-stort projekt, der snart bliver sluttet. Det kommer til at få fantastisk stor betydning for den måde, vi bevæger os rundt i hovedstaden på, siger Frank Jensen, Overborgmester i København 

Metroen har udvidet København

Byggeriet af Metrocityringen har kastet 3,1 millioner tons jord af sig, noget der er kørt us i Nordhavnen og brugt som opfyld til den nye bydel.

Metrobyggeriet har således været med til at udvide københavns areal med 1 procent. Eller det der svarer til 41 gange Rådhuspladsens størrelse.

Oppe igen - over bunden af Sortedamssøen - ligger den store byggeplads. Her kører store lastbiler jord væk og Metroselskabet er nu så småt i gang med at afmontere byggepladsen. Søen retableres, så om et års tid vil man ikke kunne se, at der har været en kæmpe metrobyggeplads.

Cityringen

 

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Køge Bugt Motorvejen i Greve, trafik

Greve-borgere vil også have del i støjpulje: "Vi kan ikke holde larmen ud"

Bispeengbuen

playNedgravning af Bispeengbuen kastes ind i forhandlinger om trafikaftale

20120219-170141-5-1920x1280we

Borger ønsker S-tog til Fredensborg - nu lytter politikerne

Kronprinsesse Marys Bro

playUdskældt bro-betaling skal genforhandles på Christiansborg - stor glæde hos lokalpolitikere

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere