Rekordår for rotter

Rotteanmeldelserne i København bare vokser og vokser. Og der er ikke sikkert der er flere rotter, det er nemlig blevet nemmere at anmelde - direkte fra din mobil.

Københavns Kommunes rotteproblemer stiger. Fra i 2012 at ligge på cirka 4.400 anmeldelser nåede problemerne sidste år hidtil usete højder. 7.314 henvendelser modtog kommunen i 2015.

En stigning på otte procent i forhold til året før, skriver metroXpress.

Ifølge Kim Maimann, miljøinspektør i Københavns Kommune, kan man ikke entydigt sige, om stigningen skyldes flere rotter:

- Det kan sagtens være, at der er kommet flere rotter, men det hænger også sammen med, at det er blevet nemt at anmelde. I dag behøver folk ikke vente, til de kommer hjem og sidder foran computeren. De kan gøre det fra mobilen, når de ser en rotte, og det betyder noget for det samlede antal anmeldelser, siger han og understreger, at man ikke kender det eksakte antal rotter i hovedstadens undergrund.

- Et skøn, baseret på nogle brøndmålinger foretaget for 8-10 år siden, siger mellem 250.000 og 300.000 rotter, siger Kim Maimann til metroXpress.

Anmeldelserne fra 2015 tegner samtidig et billede af, at københavnerne må kigge indad, når ansvaret for rotteproblemerne skal placeres.

Ud af de cirka 7.000 henvendelser fandt kommunen 1.800 defekter. Af dem stammede kun 100-120 fra det offentlige kloaknet. Resten kom fra kloakker ude hos parcelhusejerne og i private boligforeninger.

Johnny Pedersen, sektionsleder i Drift Spildevand hos Hofor, som står for vedligeholdelsen af det offentlige kloaknet i København, fortæller, at de hvert år poster millioner i sikringen af kloakkerne:

- Vi drifter og vedligeholder cirka 1.400 kilometer kloaknet, og det koster 50 millioner kroner årligt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik