Populært madmarked lukker - men der er nye på vej

Et hav af madmarkeder er åbnet i hovedstadsområdet og flere er på vej. De er kommet for at blive, mener ekspert.

- At gå på madmarked er oplevelsen af at gå ind i en labyrint af dufte, smage, mennesker og liv. Man kommer ud af sit hverdagstankesæt.

quote I halvfjerdserne var der en myte om, at man kun kunne have caféer i Sydeuropa.

Bjørn Henrichsen, bygeograf og 'madmarked-ekspert'

Sådan lyder beskrivelsen fra Bjørn Henrichsen, som er bygeograf og ekspert i madmarkeder.

TV 2 Lorry taler med ham på en dag, hvor et af de nok allermest populære af slagsen, Copenhagen Street Food på Papirøen, efter tre og et halvt år har sidste åbningsdag.

Man lukker dog ikke på grund af manglende popularitet, men for at gøre plads til nye svømmehalsplaner på øen. Og madmarkedet er bare én i en lang række, der er skudt op gennem de seneste år. 

TV 2 Lorry har derfor spurgt eksperten, hvorfor mad i boder vinder så stærkt frem. 

Udenlandsk inspiration og iværksætter-kultur

Ifølge Bjørn Henrichsen er der flere forklaringer:

- Danmark er ikke en lille 'ø' mere. Vi kan i høj grad se, hvad der sker i andre lande, som vi rejser ud og ser, siger han, og fortsætter:

- I halvfjerdserne var der en myte om, at man kun kunne have caféer i Sydeuropa, og så viste det sig, at det kunne man også godt i Danmark. Og sådan har det også været med madmarkeder. 

Han peger også på den voksende iværksætterkultur i Danmark, som også har fået fat i restaurationsbranchen.

Mens en tredje forklaring er, at en del mennesker ønsker et alternativ til supermarkederne:

- Danmark er et klassisk supermarkedsland, hvor de store supermarkedskæder sidder på størstedelen af det, vi spiser af fødevarer. Men mange er begyndt at gå op i mad og i lokale fødevarer og er begyndt at efterspørge andre tilbud, end dem, vi kan få i supermarkedet. 

Noget, der også handler om 'tilknytning' til maden:

- Vi vil gerne vide, hvor maden kommer fra, fortæller Bjørn Henrichsen. 

DET VRIMLER MED MADMARKEDER:

Ikke alle får succes

På madmarkeder kan besøgende få højere kvalitet end på de fleste grillbarer - men en mere uformel stemning og billigere priser end på restauranterne.

På trods af populariteten er det dog ikke alle madmarkedet, der har haft lige stor succes.

Blandt andet kunne TV 2 Lorry i november fortælle, at WestMarket havde udlejet under halvdelen af deres stande.

Og i denne måned kom det frem, at Kødbyens Mad & Marked må lukke på grund af få kunder i sommer.

Bjørn Henrichsen kan ikke udtale sig specifikt om de to markeder, men mere generelt om vejen til madmarked-succes:

Jeg ved fra erfarne operatører fra andre lande, at det første, der er vigtigt for succes, er den rigtige beliggenhed. Og så tager det også noget tid at bygge op. Der er en masse tilpasningstid, hvor nogen klarer det og andre ikke klarer det, siger han. 

Stadigvæk i 'kravlegårdsstadie'

Bjørn Henrichsen tror dog på, at madmarkederne er kommet for at blive.

- Jeg synes stadigvæk, at vi er i et 'kravlegårdsstadie'. De sidste ti år er der sket noget, og nu skal vi til at lære, hvordan vi gør, og hvordan det kan blive en forretning. Og så skal der arbejdes på et godt samarbejde mellem kommune og private aktører, siger han.

Han fortsætter sin spådom:

- Der vil være masser problemer de næste 5-10 år. Folk, der prøver, og det går galt, mens andre bliver succeser. Men om 10-20 år, så er markedet tilpasset og folk har lært. Så kan det blive en stærk del af vores hverdagsmad-kultur.

HER ER DER MAD PÅ VEJ:

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Livsstil

tivoli

Efter 10 års tørke: Michelin-stjerner vender tilbage til Tivoli

MVI_5243.00_15_09_24.Still001

playFiskeri i Københavns Havn er blevet et corona-hit

Vinterbadning(8)

playMallu er hoppet på iskold coronadille: Få de bedste fif

Kim(3)

Issejlere på tynd is i Nordsjælland

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere