Pop up-butikker spreder sig i København

Flere steder i hovedstaden dukker der butikker op, som forsvinder efter relativt kort

Det har længe været et udbredt fænomen i USA og mange andre europæiske hovedstader. Nu begynder de såkaldte pop-up-butikker også at brede sig i København. 

Butikkerne har det særlige kendetegn, at de kun eksisterer i kort tid på den samme adresse - på den måde giver det nye iværksættere mulighed for afprøve deres produkt uden at skulle låne sig fattige først.

Én af dem som har taget konceptet til sig, er Andreas Jensen, der er direktør for virksomheden Shopivers.

Han lejer en del af sin butik i Nyhavn ud til andre forretninger i en kortere periode.

- Ganske simpelt, så lejer man et butikslokale i én dag, en uge eller en måned. Og så er man sådan set klar til at sælge sine varer, siger han.

quote Fordelen er jo, at man ikke skal ud og bruge en masse penge på at etablere en forretnin

Andreas Jensen, direktør

Stor efterspørgsel

I øjeblikket har tre forskellige forretninger lejet sig ind. Det koster 2.000 kr. om dagen at leje hele lokalet og i følge Andreas Jensen er efterspørgslen stor.

For det giver nye iværksættere mulighed for at prøve deres ideer af uden at risikere for meget.

- Fordelen er jo, at man ikke skal ud og bruge en masse penge på at etablere en forretning, siger han.

Pop up-butikker er en udbredt forretningsmodel i mange storbyer. I USA har fænomenet eksisteret i adskillige år.

- Vi kender udemærket konceptet i New York. Simpelthen fordi vi har en masse pop up-butikker. Specielt i Soho. Et stort område, hvor mange forskellige mennesker kan komme forbi og åbne deres egen pop up-butik, siger Henry Yilang, der er turist fra New York.

Håber det kan skabe mere liv

Andreas Jensen er blevet så glad for konceptet, at han nu også har indgået en aftale med en boligforening lige over gaden.

- Boligforeningens lokale står tomt. Foreningen skal have lavet noget renovering. Derfor har de haft svært ved at finde en lejer. Så vi har fået lov til at låne nøglen og bruge det i vores pop up-koncept. Vi kan så leje det her lokale ud indtil boligforeningen finder en mere permanent løsning. Alternativt ville lokalet bare stå tomt, siger han.

Mange steder i København står der tomme butikslokaler. Andreas Jensen håber at pop up-butikkerne kan være med til at skabe liv i gaderne.

- Jeg håber da, at der er flere foreninger og administratorer, som i stedet for at have et butikslokale stående tomt inde på Strøget. Så tænker man i stedet for: Det kunne måske være meget smart at låne lokalet ud i en kort periode.

Det er typisk cafeer, modebranchen og restauranter som benytter sig af pop up-konceptet. Men ifølge ejendomsmæglerkæden EDC oplever man i øjeblikket en generel stigende efterspørgsel efter lejemål, der løber over en kortere periode.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik