Politikere klar til at genoverveje dyrere metro-priser

Det bliver dyrere at køre i metro om et år. Men nu melder flere partier i forligskredsen sig klar til at genoverveje den ti år gamle beslutning.

Om et års tid ventes metrotogene at trille i gang på den nye Cityring.

Samtidig kommer det til at koste ekstra at tage de førerløse undergrundstog, skriver Politiken fredag.

Kunderne vil blive afkrævet et såkaldt kvalitetstillæg på 1,60 kroner for at tage metroen i myldretiden og 1,28 kroner for ture, der foregår i de lidt mere stille timer.

Når den tid kommer, vil man være nødt til at stille særlige standere op på metrostationerne, fordi prisen for at køre i bus, s-tog og metro ikke længere vil være ens. Det blev besluttet tilbage i 2007, da man vedtog loven om at bygge Cityringen.

Så meget stiger prisen:

  • Det kommer til at koste 1,60 kroner ekstra at tage metroen i myldretiden.
  • Det kommer til at koste 1,28 kroner eksta at tage metroen uden for myldretiden.
  • Et to-zoners pendlerkort til den kollektive trafik i København vil stige fra 395 kroner til 475 kroner om måneden, hvis man bruger metroen. Det er en stigning på 20 procent.
Kilde: Politiken

Men nu meddeler flere partier i forligskredsen, at de er klar til at genoverveje det såkaldte "kvalitetstillæg", skriver Politiken.

- Det virker uhensigtsmæssigt og træls, og hvis det overhovedet kan lade sig gøre at finde en anden løsning, så vil vi i Socialdemokratiet gerne være med til det. Den høje pris er i sig selv et problem, men det holder ikke, at vi nu også risikerer at gøre det mere besværligt at køre med kollektiv trafik, siger socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn til Politiken.

Både Venstre og DF melder sig også klar til at genoverveje forslaget i forligskredsen.

Pendlerne er utilfredse

Den dyrere pris for en metrotur vækker stor opstandelse hos pendlerne.

- Det er bøvlet, kompliceret og helt uretfærdigt dyrt, siger Michael Randropp, der er formand for Pendlerklubben Kystbanen til TV 2 Lorry.

- Aldrig som talsmand har jeg oplevet noget lignende. Af alle de europæiske storbyer, jeg har besøgt, har jeg ikke oplevet, at man har et system, hvor man skal købe særskilt billet for at bevæge sig i samme zone. Det er et farvel til den måde, vi altid har rejst på indtil nu, siger Michael Randropp. 

Når man fra næste sommer skal rejse med metroen på den nye Metro Cityring, vil man blive afkrævet et såkaldt kvalitetstillæg.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik