Politiet: Cyklister skal lære, at loven ikke er vejledende

Cyklisterne i København kører med livet i hænderne. Politiet har givet over 100 bøder hver dag denne uge til cyklister, der især kører over for rødt.

Motorcykelbetjent Jens Christian Larsen har været på gaden de sidste par dage:

- Vi oplever, at de kører over for rødt. Massivt!, siger han i dag, da vi spørger hvordan Københavns Politis færdselskontrol overfor cyklister er gået i den her uge.

På et tweet fra torsdag skriver Københavns Politi, at der er givet over 160 bøder.

Og motorcykelbetjenten kan fortælle om over 100 bøder om dagen i denne uge til cyklister, der kører over for rødt, på fortovet og mod ensretningen.

På Dronning Louises Bro på Nørrebro er der da også flere cyklister, der har kørt over for rødt eller har bragt sig selv i fare i trafikken på anden måde.

- Jeg var bare uopmærksom. Jeg tror også, jeg lyttede til musik, og det er en lidt dårlig kombination nogle gange, siger Matilde Højsted, der er stoppet for rødt på Nørrebro.

quote - Vi danskere, vi syntes at det, der er hensigten med loven, det er jo også at der skal være konduite

Albert Petersen, Cyklist på Nørrebrogade

Også Albert Petersen fra Nørrebro kører over for rødt ind i mellem.

- Ja, selvfølgelig!

Hvordan kan det være?

- Jamen fordi vi danskere synes, at det, der er hensigten med loven, det er jo også, at der skal være konduite, siger han.

Altså at vi gerne selv vil kunne lempe lidt på loven, og køre som vi synes det passer ind i trafikken.

Cyklister skræmmer andre trafikanter

Men når cyklister ikke følger færdselsreglerne, bringer de deres eget liv i fare.

- Jeg kunne ikke se hende, jeg kunne ved gud ikke se hende. Og jeg står simpelthen oppe på bremsen og så går det op for mig, at: "Gud, hun har jo ikke haft lys på".

Sådan fortæller Dorthe Skjoldborg om en oplevelse, hvor hun var tæt på at ramme en cyklist på Amager.

Selv lastbilchauffører er bange for at køre de københavnske cyklister ned:

- Ja, hvis man kan lave en skala fra 1 til 10. Så er det 12. Og jeg har hjertet oppe i halsen flere gange om dagen, det har jeg, siger Michael Albrechtsen, der er lastbilchauffør hos J. Nørgaard Petersen A/S.

Chaufførerne oplever hver dag på tætteste hold, at cyklisterne kører over for rødt.

Og der er mange ulykker i København, hvor cyklister er indblandet.

En ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at 46 procent af alle tilskadekomne og dræbte i trafikken i Københavns politikreds er cyklister. Landstallet er 24 procent.

Kampagner virker også

Hjelmen skal altså strammes, hvis man vil sikkert hjem gennem København:

- Folk skal til at opfatte færdselsloven som værende gældende, og ikke som sådan en slags vejledning. Og så skal de vide, at det har konsekvenser, hvis man bryder den. Og så skal vi som kampagne-virksomhed selvfølgelig putte nogle gode sunde vaner ind under huden på dem, siger Jesper Hemmingsen, der er dokumentationskonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Lige nu kører Rådet en kampagne der hedder "Brug 2 sekunder mere". Den skal få både cyklister og bilister til at orientere sig og undgå ulykker.

 

Også  Københavns kommune har de sidste par år kørt "Sikker Cykel By"- kampagnen, for at få rusket op i cyklisternes dårlige vaner i trafikken.

39 procent af et borgerpanel oplyser i en undersøgelse, at de har set kampagnen. Af dem har det faktisk påvirket de 34 procent, så de har ændret vaner på cykelstien, skriver Københavns kommunes Teknik- og Miljøforvaltning fredag i en mail til TV 2 Lorry.

Cyklisterne på Nørrebro har også et bud på, hvad der virker, så vi alle finder den indre gentleman frem og kommer sikkert hjem på vores cykel.

- Tja, der skal lidt færre biler og så skal der lidt mere kampagne eller sådan noget, siger Albert Petersen.

For kampagner virker, siger Matilde Højsted:

- De virker på mig. Især de der "Brug to sekunder mere" har jeg været meget opmærksom på og tænkt "okay, måske er der noget om snakken". Måske jeg skal orientere mig noget bedre.

Så hvad gør du fra nu af?

- Tænker mig om, siger Mathilde Højsted og cykler videre ud af Nørrebrogade.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik