På mandag er Mikael Danmarks mest tålmodige telefonmand

Kollegaerne fra løbeklubben Sparta i København kalder Mikael Houborg for 'Danmarks mest tålmodige telefonmand. Og det er der god grund til.

Når gaderne i København fyldes op med løbere fra nær fjern til marathon eller andre større løb, så har Mikael Houborg en helt central funktion. Ikke så meget i forhold til løberne, men for alle andre. Alle dem der ringer ind med alverdens spørgsmål om trafikinformation – men også dem, der klager og brokker sig.

quote For mig er det vigtigt at behandle alle mennesker med den respekt, de fortjener

Mikael Houborg

Den tjans har han nu haft i godt otte år, og når 40.000 løbere på mandag begiver sig ud på Royal Run-ruterne på Frederiksberg og i København for at fejre Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag, sidder 59-årige Mikael Houborg igen klar ved sin rødglødende telefon.

Kollegaerne hos løbeklubben Sparta hylder ham som ”Danmarks mest tålmodige telefonmand”, men det er nødvendigvis ikke et prædikat Mikael Houborg gør noget særligt for at få – for sådan er han bare.

- For mig er det vigtigt at behandle alle mennesker med den respekt, de fortjener. Når folk ringer ind med et problem eller for at få oplysninger, så er det min opgave at være tålmodig, lytte og hjælpe dem så godt, som jeg kan, fortæller han.

Der er altid en, der er sur

Mikel Houborg tager opgaven på sig. Og det på trods af, at han også oplever at få mange sure mennesker i røret, som er utilfredse med, at København - for Gud ved hvilken gang - igen er spærret af til fordel for et stort løbearrangement.

- Sådan er det jo. Min tilgang til det er, at jeg taler stille og roligt til folk og forklarer, at København er en stor og levende by. Men så fortæller jeg dem også høfligt, at ikke hele byen er spærret, og så forsøger jeg ellers efter bedste evne at hjælpe med at navigere dem rundt. Det ender stort set altid med, at personen i den anden ende bliver glad for min hjælp og ønsker mig en god dag. Og det er jo meget rart, siger Mikael Houborg, der dog skynder sig at tilføje:

quote Der er selvfølgelig altid en eller to, der ikke kan gøres helt tilfredse.

Mikael Houborg

- Der er selvfølgelig altid en eller to, der ikke kan gøres helt tilfredse. Som alle andre kan jeg selvfølgelig også blive lidt irriteret, hvis man bare bliver skældt ud, men det ryster jeg hurtigt af mig og er klar til tage det næste opkald.

Og opkald er der mange af. Ved det nyligt overståede Telenor Copenhagen Marathon i søndags nåede han at besvare 130 opkald i tidsrummet mellem klokken 7.30 og 14. Heldigvis var det kun meget få, der ringede ind med klager, mens langt de fleste nød gavn af Mikael Houborgs overblik i forhold til de trafikale udfordringer før og under løbet.

Husker på de gode oplevelser

- I det hele taget gider jeg slet ikke bruge energi på de negative opkald, så dem glemmer jeg hurtigt, for det handler jo ikke om, at de ikke kan lide mig, men fordi de er frustrerede. Jeg har været ansat i Forsvaret i 39 år, og der har jeg lært at holde hovedet koldt i pressede situationer, for det kræver et vist sindelag ikke at lade sig ophidse og provokere. Det kommer der alligevel ikke noget godt ud af.

Til gengæld husker Mikael Houborg gerne på de gange, hvor han har hjulpet folk. For eksempel var der en fortvivlet kvinde, der ringede ind, fordi hun ikke kunne finde sin mand. Så blev der sat gang i kommandostationen, og efter kort tid kunne de fortælle kvinden, at hendes mand var blevet indlagt dehydreret på Rigshospitalet, og hvordan hun komme i kontakt med ham.

Kommandostationen – hvor Mikael Houborg har sin faste plads – består desuden også af blandt andre politifolk, redningsfolk og læger, så man hurtigt kan koordinere og viderebringe informationer på kryds og tværs.

- Det er især effektivt, når der skal løses et akut problem, hvor der eksempelvis skal gøres plads til, at en ambulance hurtigt kan komme frem og tilbage, siger han.

Blev telefonmand ved et tilfælde

Mikael Houborg har været medlem af Sparta siden 2001, men det var ved lidt af tilfælde, at han endte med at blive ’Telefonmanden med det store overblik’.

Det startede med at han for omkring otte år siden hjalp til med at aflaste Spartas kundeservice ved større arrangementer, og her fandt man ud af, at der var et behov for Mikael Houborgs kvaliteter.

Selvom Royal Run først løbes på mandag, så sætter han sig allerede torsdag med sin telefon, headset og computer, hvor han svarer på mails og de første spæde opkald.

Har du spørgsmål vedrørende trafikinformation før, under og efter Royal Run, kan du ringe til Mikael Houborg på hotline 41 10 32 02 eller skrive en mail på trafik.kbhfrb@royalrun.dk.

 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik