Otte 7-Eleven-butikker solgte julebryg til 13-årige piger

10 ud af 11 testede butikker solgte alkohol til mindreårige på J-dag, viser en stikprøve foretaget af Alkohol & Samfund.

En alder på blot 13 år er tilsyneladende ingen hindring, hvis man vil købe alkohol.

Fredag aften, hvor Tuborgs julebryg kom på gaden, sendte organisationen Alkohol & Samfund to 13-årige piger på gaden for at teste, hvor mange butikker der kontrollerede alder, når der skulle købes alkohol.

Pigerne besøgte ni kiosker og to supermarkeder langs med Tuborgs julebrygrute i Københavns indre by, og ifølge Alkohol og Samfund solgte 10 ud af 11 butikker julebryg ulovligt til de to mindreårige mystery shoppere.

Otte 7-Eleven-kiosker solgte øl 

Der er tale om en test af otte 7-Eleven-butikker, en mindre kiosk og to Netto-butikker. Kun et enkelt sted - den af de to Netto-butikker - spurgte personalet pigerne om ID. Og det sted fik de også nej til at købe øl.

- J-dag er massivt markedsført, og det betyder, at der er ekstra mange mennesker i byen, siger direktør i Alkohol & Samfund, Peter Konow.

- Når butikkerne hopper med på sådan et event, bør de derfor være ekstra opmærksomme på at overholde loven. Og det kan de kun, hvis de spørger alle om id, siger han.

7-Eleven: Vi strammer op

Administrerende direktør i 7-Eleven, Jesper Østergaard, siger i en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry, at det er "helt uacceptabelt", at kædens butikker har solgt alkohol til mindreårige.

- På forskellige områder arbejder vi kontinuerligt med at sikre at samtlige medarbejdere altid spørger efter ID, når der sælges produkter, som er reguleret med minimumsalder.

- Det er en ongoing proces, og med en stor medarbejderstyrke er det en stor opgave altid at sikre at nye medarbejdere oplæres i de gældende regler. Men det er ikke til diskussion - 7-Eleven skal naturligvis håndhæve reglerne, og vi vil stramme yderligere op omkring dette, siger Jesper Østergaard til TV 2 Lorry.

"En gratis omgang" for butikkerne

Ifølge Alkohol & Samfund er J-Dag langt fra den eneste dag på året, hvor supermarkeder og kiosker ikke har styr på alderskontrollen. Organisationen skriver, at den i år har testet 211 butikker, og 154 af disse har solgt alkohol til mindreårige.

– Det er reelt en gratis omgang for butikker at sælge alkohol til unge under aldersgrænserne. Politiet sigtede i 2017 kun tre butiksejere for salg af alkohol til unge under 16 år.

– Vi mener derfor, at Christiansborg-politikerne bør kigge meget nøje på det her problem og indføre en klarere lovgivning, bedre kontrol af butikkerne og strengere straffe til de butikker, der overtræder reglerne, siger Peter Konow.

I undersøgelsen "Unges alkoholvaner i Danmark 2017" foretaget af TrygFonden fremgår det, at 39 procent af de adspurgte 15-18-årige havde købt alkohol, de ikke var gamle nok til at købe, inden for det seneste år.

Rapporten anbefaler at hæve aldersgrænsen til 18 år og "øge håndhævelse" af loven.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik