Organisationer bag nyt krav: Flere nattog fra København

Netværket for Bæredygtig Transport har mandag aften overdraget to opfordringer til transportministeren: Nattog til Europa og flere forbindelser i Skandinavien.

Principskitse af nyt nattogskoncept mellem de tre hovedstæder i Skandinavien. Foto: Rådet for Bæredygtig Trafik

65.000. 

Så mange danske og svenske borgere nåede at sætte deres underskrift for en mere klimavenlig transport til resten af Europa, inden underskriftindsamlingen sluttede søndag den 25. august. 

Tilbage i november 2018 kunne Netværket for Bæredygtig Transport, der står bag tog-underskriftindsamlingen, aflevere omkring 42.000 støtter til den tidligere transportminister. 

Nu vil netværket, der blandt blandt andet tæller Vedvarende Energi og Rådet for Bæredygtig Trafik, på ny aflevere de mange tusinde underskrifter til den nye transportminister Benny Engelbrecht (S). 

Det kommer efter, at man set den danske ministers positive indstilling til sagen, og at transport-netværket har opdaget, at DSB har udsendt nye, positive signaler om nattog.

I henvendelsen til transportministeren gør organisationerne forhåbninger om. at han vil redegøre for konkrete planer for genoptagelsen af nattog mod Europa inden 30. april 2020,

- Vi går ud fra, at den nye regering er interesseret i at omlægge flytrafik til togforbindelser, så man kan få reduceret Danmarks CO2 udsliip med 70 procent, som er målet, siger Poul Kattler, som er bestyrelsesmedlem i Rådet for Bæredygtig Trafik og fortsætter. 

- Nu er vores håb, at transportministeren giver signaler til DSB om, at der skal handling på bordet. Vi forestiller os, at ministeren kan sætte sine embedsmænd i gang, ligesom svenskerne har gjort det, så man kan se, hvordan projektet hurtigst muligt kan komme i gang. 

Fra december 2020 ønsker Netværket for Bæredygtig Transport: 

  • Direkte dagtog mellem Oslo og København (senest 2022).
     
  • Flere direkte dagtog mellem Oslo og Stockholm, evt. med stop i Lillestrøm (senest 2021).
     
  • Direkte nattog mellem hovedstæderne (i første omgang evt. kun til Malmö) udført med vognbytte i Göteborg midt om natten. Nattog medfører sove- og liggevogne.
     
  • Sikre god korrespondance mellem internationale tog og de vigtigste indenrigstog i Norge.
     
  • For at styrke jernbanerne foreslår vi oprettelse af en skandinavisk pulje af nattogs vogne, som ejes af de tre lande, og som leases til operatører, der kører nattog i og igennem vores lande, også sydpå til kontinentet. Dette kan sikre tidssvarende kapacitet fremover, fordi den eksisterende pulje af nattogs vogne er ved at blive gammel og utilstrækkelig.
     

Kilde: www.baeredygtigtrafik.dk

Bedre forbindelser til Skandinaviske hovedstader

Mandag aften har Netværket for Bæredygtig Transport også overdraget en anden opfordring til transportminister Benny Engelbrecht (S) samt til Folketingets Transportudvalg. 

Denne handler om bedre tog-forbindelser til Stockholm og Oslo, end man har i dag.

Lige nu er der hver dag 25 flyvninger mellem Oslo og København og 22 mellem Stockholm og København.

Til sammenligning er der ingen direkte togafgange til Oslo fra den danske hovedstad og kun 7 til Stockholm, skriver transport-organisationerne i deres henvendelse til transportministeren.

Her appellerer de til politisk handling, så der kan komme til at køre flere tog mellem de skandinaviske hovedstader så hurtigt som muligt. 

- Her har vi ikke mindst nogle distancer, hvor det burde være muligt. Vi ønsker, at det kører nattog seks dage om ugen. Lige nu handler det om at få hul på bylden. Togene er meget dårlige til at konkurrere mod flybranchen, fordi produkterne ikke er gode nok, siger Poul Kattler. 

- Man skal tænke på, at fra 2022 står Østrigske Baner klar med en nyudvidet kapicitet. Det er vores besøgelsestid nu at sige, at Skandinavien skal være det, som først falder dem på sinde. Men de vil ikke køre til København uden en politisk opbakning, og det håber vi nu på at få, slutter bestyrelsesmedlemmet i Rådet for Bæredygtig Trafik. 

Henvendelsen til transportministeren er støttet af følgende organisationer:

Back on Track 

Rådet for Bæredygtig Trafik

Vedvarende Energi.

NOAH Trafik.

Danmarks Naturfredningsforening.

Klimabevægelsen i Danmark.

Cyklistforbundet.

Jyder mod overflødige motorveje.

Bycycle Innovation Lab.

Bedsteforældrenes Klimaaktion.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik