Øresundsbroen fylder 19 år: Så mange biler har krydset den i tidens løb

Broen mellem Danmark og Sverige er mandag fyldt 19 år. Her kan du læse en masse fakta om Øresundsbroen.

Foto: NewCopter/Øresundsbroen

Den 1. juli 2000 blev Øresundsbroen indviet.

I dag – 19 år senere – er den 15,9 kilometer lange smut mellem Danmark og Sverige særdeles populær med millionvis af køretøjer, der hvert år krydser broen.

I alt har 114 millioner biler taget turen over broen siden indvielsen for 19 år siden.

Alene i 2018 var det syv en halv millioner køretøjer, der krydsede. Og det er en stigning på mere end 250 procent, når man sammenligner med hele 2011, som var det første hele kalenderår, broen var åben.

I gennemsnit passerede 20.554 køretøjer per døgn i 2018. I 2001 kørte 2.950.872 køretøjer over Øresundsbroen.

Svensk krone lokker danskerne

Det er især den lave svenske krone, der lokker danskerne til at køre over på den anden side af sundet. I løbet af foråret har den svenske krone været helt nede i kurs 68,93 i forhold til den danske krone, hvilket er det laveste niveau siden 2009.

- Svækkelsen af den svenske krone er fortsat, og det påvirker helt klart trafikken fra den svenske til den danske side af sundet. Vi kan se et fald i trafikken i årets første fem måneder sammenlignet med sidste år, men fritidsrejser er en smule stigende, og det skyldes øget trafik fra den danske side. Med en stærkere dansk krone er shopping i Sverige mere attraktivt for mange, siger Fredrik Jenfjord, Øresundsbroens salgs- og markedsdirektør.

Øresundskonsortiet har i anledningen af dagens fødselar samlet en række fakta, som du kan læse herunder:

Fakta om Øresundsbroen

BroPas: Den 31. maj i år havde Øresundsbron 516.587 BroPas Fritid-kunder – en stigning på 11 procent i forhold til samme dag sidste år.

 

Lastbiler og busser: Lastbiltrafikken er steget med 3,7 procent i perioden januar-maj sammenlignet med tilsvarende periode sidste år. Bustrafikken steg med 6,5 procent i løbet af perioden.

 

Personbiltrafik i 2019: BroPas Fritid-trafikken steg marginalt med 0,7 procent i løbet af årets første fem måneder i forhold til samme periode sidste år. Men overordnet set faldt personbiltrafikken med 2 procent i denne periode.

 

Et kæmpe projekt: Øresundsbroens zigzag-formede stålkonstruktion under kørebanen skal males igen for fortsat at sikre beskyttelse mod korrosion. I efteråret begynder malerarbejdet på de 300.000 kvadratmeter, som vil løbe frem til 2032. Malerarbejdet skønnes at komme til at koste 300 millioner DKK. Det er et planlagt projekt, der dækkes af vedligeholdelses- og investeringsbudgettet.

 

Solceller: Solcelleanlægget ved betalingsanlægget blev fuldført i maj 2018, og frem til årsskiftet blev der produceret 225 MWh strøm.

 

Godstrafik: Antallet af modulvogntog, det vil sige lange lastbiler fra 20 meter, der kørte over Øresundsbroen, steg med 31 procent i løbet af årets første fem måneder sammenlignet med den samme periode sidste år. Ved årsskiftet blev tillægget for denne type af køretøjer afskaffet.

 

Sikkerhed: Trafikuheld og tekniske problemer var skyld i, at broen måtte lukke fire gange i 2018. Øresundsbroen var lukket i totalt fem timer – den korteste tid, siden broen blev indviet.

 

Jernbane: Over 11 millioner enkeltrejser blev foretaget af passagertog over broen sidste år.

 

Fremtiden: Det forventes, at motorvejstrafikken på Øresundsbroen vil stige med ca. 1.000 biler dagligt, og at godstrafikken vil øges dramatisk, når Femern Bælt-forbindelsen er færdig.

I juni måned blev der filmet en video af lyn, der slår ned i Øresundsbroen. Se eller gense den vilde video her:

00:28

Det er en myte, at lynet aldrig slår ned samme sted to gange. Det viser videoen her fra lørdag. Foto: Johan Nilsson / TT / Ritzau Scanpix

Luk video

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik