Ny parkeringszone i København virker bedre end forventet

Den nye gule parkeringszone gør det nemmere for beboerne i Valby og på ydre Nørrebro og Østerbro at finde en ledig parkeringsplads.

De fleste af os har sikkert prøvet at køre en længere omvej for at finde en parkeringsplads i København. Men nu viser en ny undersøgelse fra Københavns Kommune, at de nye parkeringszoner har virket efter hensigten. 

Mellem 28 og 30 procent af de parkerede biler er forsvundet fra tælleområderne i dagtimerne, efter gul zone blev indført, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelse. Det betyder ifølge Københavns Kommune, at 3500 biler er flyttet fra den gule parkeringszone i dagstimerne, mens det i aftentimerne drejer sig om 1600 biler. 

Den nye parkeringszone trådte i kraft 1. marts i år og er indført i dele af Valby, på ydre Nørrebro samt ydre Østerbro. 

Artiklen fortsætter under billedet

Her kan du se betalingszonerne i København.
Her kan du se betalingszonerne i København.

Kommunen vurderer selv, at effekten af betalingsparkeringen har været bedre end ventet.

"Et forsigtigt skøn lød på, at fem procent at de parkerede biler ville forsvinde set over hele døgnet, men resultatet er et helt andet og langt bedre, særligt om dagen, hvor mellem 28 og 30 procent af de parkerede biler er forsvundet fra tælleområderne i dagtimerne, efter gul zone blev indført," skriver Københavns Kommune i pressemeddelelsen. 

Det er stadig gratis at parkere i randzonen af den gule zone, men ifølge kommunen konstaterer man ikke en tilsvarende stigning i randområderne eller i andre betalingsområder. 

Alligevel mener flere lokaludvalg, at problemet blot er rykket længere ud.

I april beskrev blandt andre Allan Marouf, som er formand for Østerbro Lokaludvalg og Michael Fjeldsøe, som er formand for Valby til P4 København, at den nye p-zone blot har flyttet problemet ud til området bag den gule zone. 

Den nye parkeringszone giver bedre plads

  • Mere end 3500 færre biler parkerer i gul zone i dagtimerne
  • Over 1600 færre biler parkeret i aftentimerne i gul zone
  • Væksten i antallet af køretøjer i naboområderne til gul zone er væsentligt mindre end den fortrængning, der er sket fra gul zone. Det indikerer, at rigtig mange bilister har ændret transportmiddel/vane eller fundet helt nye steder at parkere deres biler.   
  • Antallet af parkerede køretøjer i randzonen er steget med ca. 650-750 efter etableringen af gul zone.    
Kilde: Københavns Kommune

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik