Nu kan du bestille mad fra naboen via en ny app

"Vi kalder det hjemmelavet take-away". Sådan lyder det fra tre iværksættere, der i dag har lanceret en ny app, hvor man skal kunne bestille mad fra private.

Konceptet er simpelt. Når sulten melder sig, åbner man app’en, der giver et billede af, hvor de nærmeste måltider befinder sig, og med et klik kan man bestille en portion. Så skal maden ellers bare hentes og betales.

Hvis du mere af typen, der selv laver mad, laver du en ekstra portion. Så kan du tage et billede af retten, tilføje en beskrivelse af ingredienserne i app'en, skrive adresse og afhentningstidspunkt og voila, dit måltid er oprettet og klar til at blive solgt.

Sådan lyder beskrivelsen af den nye app Bite, hvis man spørger iværksætterne bag.

App'en blev lanceret fredag, og iværksætterne er brødrene Mikkel Cortnum og Jonas Cortnum samt deres ven Jonas Sabel.

- Vi kalder det hjemmelavet take-away. Vi vil gerne ændre danskernes syn på, hvad take-away er. Det kan ligeså godt være fra Louise lidt længere nede af vejen, der har lavet boller i karry, forklarer Jonas Cortnum.

Et forsøg på at skabe nye fællesskaber

Udover at ændre danskernes syn på, hvad take-away er, vil iværksætterne skabe nye fællesskaber.

I app'en kan man som sælger nemlig klikke af, at "køber er velkommen til at spise ned".

- På den måde håber vi på, at folk har lyst til at udvide deres netværk. Vores ønskescenarie er, at man ved hjælp af app'en kan lære forskellige mennesker fra sin by bedre at kende, fortæller Jonas Cortnum.

quote Vores ønskescenarie er, at man ved hjælp af app'en kan lære forskellige mennesker fra sin by bedre at kende.

Jonas Cortnum, iværksætter

I første omgang er app'en lanceret i København og Århus, fordi det er i storbyerne, er der er størst befolkningstæthed. 

Der findes allerede lignende koncepter, hvor man kan købe retter af private madlavere, men ifølge Jonas, Jonas og Mikkel er det særlige ved deres koncept, at det er lavet specielt til en telefon-app.

- Det er smart, fordi så kan man let tage et billede med sin telefon og tilføje det i app'en, i stedet for at man først skal ind på computeren, lyder det fra Jonas Cortnum.

Kan ikke garantere for hygiejnen

Men det store spørgsmål er, kan man garanteres, at private madlavere har en ordentlig hygiejne, når de kaster sig ud i en omgang hjemmelavet boller i karry?

Nej, lyder det ærlige svar fra Jonas Cortnum:

- Men det handler først og fremmest om gensidig tillid, ligesom når man køber en ting på Den Blå Avis i dag.

De tre iværksættere vil dog inden længe tilføje en række redskaber i app'en, der skal øge forbrugerens tryghed.

- For det første vil man om to-tre måneder kunne give madlaveren en karakter. Det vil sige, at hvis nogen har en dårlig oplevelse et sted, vil de kunne give vedkommende en dårlig karakter, og så kan andre se, at de ikke skal vælge mad derfra, siger han og fortsætter:

- For det andet vil man på sigt kunne se, om man har nogle fælles venner på Facebook. Det kan også skabe en tryghedsfølelse.

Bite vil samtidig kommunikere ud på deres hjemmeside og til deres følgere på de sociale medier, hvordan man sikre sig en god køkkenhygiejne.

App'en blev lanceret ved middagstid fredag, og allerede i løbet af et par timer havde cirka 50 mennesker downloadet app'en.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik