Nu er Lille Langebro åben for cyklister og fodgængere

Efter et års forsinkelse er Københavns Havns nyeste bro mandag taget i brug. Fodgænger- og cykelbroen Lille Langebro er nu åben.

Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg

Københavnerne har i dag fået endnu en genvej over Inderhavnen til fods og på cykel.

Mandag er Københavns nyeste bro, Lille Langebro, åbnet, oplyser Realdania, der har skænket broen i gave til Københavns Kommune.

Den 175 meter lange bro løber parallelt med den tungt trafikerede Langebro på den nordlige side af broen og forbinder Indre By med Christianshavn og Islands Brygge.

- Lille Langebro er en flot gave til byen, og den bliver et stort plus for København. Broen vil give cyklister og fodgængere en tryg og hurtig forbindelse over havnen, og samtidig vil broen i sig selv blive et tilløbsstykke på samme måde som vores andre cykelbroer, siger stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL).

Broen beståer af fire brofag, hvoraf to kan åbne. Den har kostet til 90 millioner kroner.

- Broen bliver en rolig og behagelig forbindelse mellem Københavns bymidte og Christianshavn, som bringer flere tusinde cyklister og fodgængere over – og helt tæt på – vandet hver eneste dag, siger Jesper Nygård, administrerende direktør i Realdania i en pressemeddelelse.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

De første cyklister og fodgængere har allerede taget Lille Langebro i brug mandag. De fik blomster som en lille pionergave. Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg

Åbner måneder før tid

Egentlig var det planen, at Lille Langebro først skulle have åbnet engang i efteråret, men da anlægs- og monteringsarbejdet blev færdig længe før tid, kunne Realdania By & Byg – der er et datterselskab er donoren Realdania – overdrage broen til Københavns Kommune længe før tid.

Det glæder ikke overraskende Peter Cederfeld, der er administrerende direktør i Realdania By & Byg:

- Vi synes, at Lille Langbro er blevet en smuk bro, men det er også et stykke kompliceret ingeniørkunst, som har krævet nye, innovative løsninger, og millimeterpræcision af entreprenøren i både produktionen og den efterfølgende montering. Det gør det kun endnu mere tilfredsstillende, at Lille Langebro allerede nu kan indtages af københavnerne, udtaler han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

  Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg

Færdig - og dog

At Lille Langebro er færdig før tid er dog en sandhed med modifikationer. Der er nemlig fortsat deltajer omkring broen, der kræver arbejde.

Frem til den officielle indvielse den 14. august vil der skulle laves mindre justeringer af broen. Det vil medføre, at broen lukkes for passage i afgrænsede perioder om natten.

For at gaderne længere inde i byen på begge sider af broen skal kunne håndtere den forventede stigning i cykeltrafikken, har Københavns Kommune desuden afsat penge til seks såkaldte følgeprojekter, som Teknik- og Miljøforvaltningen har ansvaret for at udføre.

To af projekterne er imidlertid ramt af anlægsloftet, hvorfor de er sat i bero indtil videre, mens to andre projekter er blevet standset, fordi entreprenøren på projekterne er gået konkurs.

Derfor må cyklisterne vente lidt på de planlagte forbedringer.

I øvrigt skulle Lille Langebro efter den oprindelige tidsplan være åbnet i efteråret 2018.Men da en kran knækkede og ødelagde de fire brofag under lastningen, blev åbningen udskudt et år.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

  Foto: Michael Levin/Realdania By & Byg

På pram fra Rotterdam

Men på pram kom broens tunge elementer, og fra Rotterdam blev den sejlet ind i april måned, hvor opsætningsarbejdet gik i gang.

Til at sætte broen op, var man nødt til at anvende Nordens største kran – en 75 meter høj sag med det eksotiske navn Hebo Lift 2. Her kunne kranfolkene med fordel tage ved lære af tyskerne, der under Første Verdenskrig navngav en af deres langdistancekanoner Dicke Bertha (Tykke Bertha, red.).

De to midterste brofag kan dreje 180 grader og åbne broen, når større fartøjer skal gennemsejle. Det tager omkring to minutter for broen at åbne og lukke.

Man forventer, at omkring 10.500 cyklister og fodgængere vil benytte Lille Langebro hver dag.

Dermed vil den nye forbindelser over Københavns Havn aflaste Langebro, der bliver benyttet af flere end 40.000 cyklister på hverdage.

I videoen herunder kan du se, hvordan det så ud, da Lille Langbros tunge elemeter blev sejlet ind i København.

01:03 Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik