Et stort N med en dobbelt skygge.
Sådan har Nationalmuseets logo set ud siden 2013, men ikke meget længere, hvis det står til Rane Willerslev, der tiltrådte som direktør den 1. juli.
Det ligner noget, der kommer fra et ministerium. Det er simpelthen så røvsygt.
Han har kaldt logoet "røvsygt":
- Der er ikke det, der ikke er galt med det logo, sagde han til Berlingske.
Firmaet bag logoet, e-Types, tager ikke kritikken så tungt. Tanken bag logoet er, at de tre N'er symboliserer fortid, nutid og fremtid:
- Det er jo subjektivt, om man kan lide det eller ej. For mig handler det om, at der er en god idé i tingene, og det synes jeg, at der er, siger Rasmus Ibfelt, der er Partner og Creative Director hos e-Types, til BT.
Bureaukrati eller oplevelser
De tre N'er er kedelige at se på, mener Rane Willerslev:
- Det ligner noget, der kommer fra et ministerium. Det er simpelthen så røvsygt. Det nytter ikke noget, at man signalerer bureaukrati frem for oplevelser, sagde han til Berlingske.
Det er Rasmus Ibfelt ikke enig i:
- Det er hans subjektive holdning. Et logo er en af mange bestanddele i en visuel identitet, og hvis man ser på helheden, synes jeg, at det signalerer masser af oplevelser. Jeg ved ikke, om det signalerer noget bureakrati, eller hvad det gør, siger han til BT.
Logo som DR gør det
Derudover er Rasmus Ibfelt af den holdning, at logoet bare er en lille del af den fortælling, som Nationalmuseet ønsker at sælge om sig selv. Han mener i høj grad, at det handler om sociale medier og de udstillinger, man har.
Rane Willerslev ønsker, at Nationalmuseets mange museer, der blandt andet tæller Frilandsmusset i Lyngby, Kronborg i Helsingør, Christiansborg Slot og Eremitageslottet, får hver sit individuelle logo, der alligevel binder de forskellige museer sammen.
Her forestiller han sig noget lignende Danmarks Radios forskellige kanaler, der alle har et særpræget udtryk, men er genkendelige under DR's fane.