Mindre regn til det københavnske busfolk

Passagerne på Københavns travleste busruter kan se frem til nye læskærme med digital trafikinformation.

Passagerer på A- og S-busserne i København er vant til at blive våde, mens de venter på bussen. Nu vil Københavns Kommune dog sikre læskærme med indbygget trafikinformation ved de mest benyttede stoppesteder i kommunen.

- Hvis vi skal have flere pendlere til at lade bilen stå og tage bussen, skal vi tilbyde buspassagererne samme gode venteforhold som i Metroen og ved togstationerne. Det vil sige ly for regnen og rusk samt god information om ventetid og alternative rejsemuligheder, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhedsl.) i en pressemeddelelse.

De forbedrede venteforhold er et af resultaterne af en ny aftale, som Københavns Kommune har indgået med en virksomhed, der specialiserer sig i såkaldt outdoor reklame.

Københavns Kommune går nu i gang med at undersøge, hvor det er muligt at etablere de nye buslæskærme, der vil blive sat op i sommeren 2016.

De nye læskærme vil blive udstyret med digitale infoskærme, der vil vise, hvor lang tid passagerne skal vente på den næste bus. Ved de vigtigste trafikknudepunkter vil skærmene også oplyse om nærliggende stationer og busstoppesteder, så passagererne kan finde alternative trafikforbindelser i byen.

Den nye aftale betyder samtidig, at der vil komme færre reklamer i det københavnske bybillede fremover. I alt 90 store reklamebærende elementer forsvinder fra bybilledet.

- København skal ikke være en by plastret til med reklamer. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi får færre reklamer i byen med den nye aftale, siger Morten Kabell.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik