Mærsk-direktør: Forkert, at Uber måtte forlade Danmark

Topchef i Mærsk efterlyser mere tempo i lovgivningsarbejdet, når app-teknologier melder deres ankomst.

Topchefen i Mærsk, Søren Skou, ærgrer sig over, at kørselstjenesten Uber har forladt det danske marked. Han efterlyser mere tempo i lovgivningsarbejdet, når app-teknologier melder deres ankomst.

Det skriver Politiken søndag.

- Vi vil få andre problemstillinger af den her type. Jeg tror, man må prøve at finde nogle andre løsninger end de her automatreaktioner med at forbyde ting. Folk kunne godt lide at bruge Uber, fordi det var nemt. De havde en bedre brugerflade, der gik gennem en app, siger Søren Skou til Politiken.

Han understreger, at virksomheder, selskaber og deres medarbejdere »selvfølgelig skal betale skat af de penge, de tjener.

Bedre end taxabranchen

Men han tilføjer, at Uber i bund og grund voksede sig store i Danmark, fordi tjenesten leverede et godt produkt:

- Det var bedre end det, taxabranchen kunne levere. Derfor blev det populært, og jeg synes, det var synd, at det blev slået ihjel. Nu har vi konsekvensen af det. Vi har taxamangel i Danmark. Det har ikke været nogen god løsning.

Det er usædvanligt, at topchefer i erhvervslivet på Søren Skous niveau bidrager til den offentlige politiske debat, men erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen, Kons., kvitterer for meldingen ved at erklære sig ”hundred procent enig”.

- Det har været en falliterklæring for vores lovgivningsproces og indretningen af vores system, at man ikke har kunnet følge med vores nye forretningsmodeller som for eksempel Uber. De har været et skridt foran. Der skal betales skat, men der har også været nogle teknologiske krav og lovgivning, som har været til hinder for, at tjenester som Uber har kunnet vinde frem. En del af årsagen ligge ri den måde, vi regulerer på, siger Brian Mikkelsen til avisen. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik