Kritik undrer teaterchef: "Nødvendigt med fribilletter"

Det Kongelige Teater uddelte sidste år fribilletter for seks millioner kroner - svarende til 18.985 billetter.

Det Kongelige Teater kritiseres for at have uddelt næsten 19.000 fribilletter sidste år. Men det er nødvendigt, og der bliver ikke uddelt billetter til højre og venstre.

Sådan lyder kommentaren fra Det Kongelige Teaters teaterchef, Morten Hesseldahl til nyhedsbureaet Ritzau. Han er overrasket over, at Rigsrevisionen kritiserer, at teatret i 2016 har uddelt 18.985 fribilletter til en samlet værdi af seks millioner kroner.

Han peger på, at antallet skal ses i lyset af, at teatret sidste år havde omkring 780.000 besøgende.

- Antallet lyder umiddelbart af meget, men det er ikke et særlig stort tal, når man ser på det store antal aktiviteter, vi har, siger han til Ritzau.

Der bør ike uddeles færre fribilletter

Kritikken fremgår af Rigsrevisionens beretning for 2016. Heri er det beskrevet, at teatret ikke har hjemmel til sin praksis med uddeling af billetter.

Morten Hesseldahl mener ikke, at teatret umiddelbart bør uddele færre gratis billetter. Han har svært ved at forstå kritikken, da Rigsrevisionen ifølge ham tidligere har sagt god for teatrets retningslinjer på området.

- Det er hensigtsmæssigt og nødvendigt, at vi stiller fribilletter til rådighed efter de retningslinjer, som Rigsrevisionen også har sagt o.k. til, siger teaterchefen.

Han vil nu tage en snak med Rigsrevisionen om kritikken. 

Gebyr kritk er fejlplaceret

Billetterne er blandt andet blevet foræret til medarbejdere, ansatte i Kulturministeriet, kunstnere, samarbejdspartnere og gæster.

Det Kongelige Teater får desuden kritik for udlejning af lokaler uden gennemsigtige priser og for at have ansat for mange topchefer.

Teaterchefen fortæller, at teatret ønsker at kigge på kritikken af udlejningen af lokaler. Han oplyser desuden, at teatret vil rette ind i forhold til kritikken af chefernes kontrakter.

Teatret får også kritik for at have indført et ekspeditionsgebyr på 15 kroner ved billetsalg uden at have fået lov.

- Kritikken af gebyrer på billetter er fejlplaceret. Det gør hele branchen. Det at tydeliggøre, hvad vores billetpris koster, giver en klarhed over for kunderne.

- Hvis Rigsrevisionen vil have, at vi skjuler gebyrerne, gør vi det, men jeg synes, at det andet er mere ærligt, siger Morten Hesseldahl.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik