Københavnske politikere vil sætte ind over for udskældte el-løbehjul

Flere partier på Københavns Rådhus vil indføre regulering på de snart lovlige el-løbehjul. Socialdemokratiet er skeptiske.

Noget tyder på, at el-løbehjulet meget vel kan gå hen og blive et af årets helt store julegavehit.

Fra den første januar bliver motoriserede løbehjul og skateboards samt andre selvbalancerende køretøjer nemlig gjort lovlige i en forsøgsperiode på et år, har et flertal i Folketinget besluttet.

Det sker selvom en række organisationer har advaret mod, at de øger risikoen risiko for alvorlige ulykker. Det gælder blandt andre Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbundet,

Også på Københavns Rådhus er flere partier bekymrede. Det gælder blandt andre De Radikale.

Her efterlyser partiets gruppeformand Mette Annelie Rasmussen nu en kommunal handlingsplan, så byen fra nytår ikke sander til i motoriserede løbehjul og skateboards.

Hun vil derfor have sagen taget op i Teknik- og Miljøudvalget hurtigst muligt, så det kan blive drøftet, hvordan København skal håndtere den nye mulighed for at flytte sig rundt i byen.

- Vi er kommet på bagkant, og det er måske lidt for løssluppent, at vi overhovedet ikke har forholdt os til, hvordan vi kan regulere det her i København. Derfor sætter vi det på som punkt på vores første måde i 2019, siger Mette Annelie Rasmussen.

Disse transportmidler bliver gjort lovlige fra nytår. Men som du kan se, gør visse krav sig gældende.
Disse transportmidler bliver gjort lovlige fra nytår. Men som du kan se, gør visse krav sig gældende.
Foto: Grafik - TV 2

Ifølge Mette Annelie Rasmussen står der allerede nu flere private firmaer klar i kulissen, som klar til at rykke ind på det danske marked og udleje el-løbehjul og andre former for selvbalancerende køretøjer til københavnerne.

- Jeg er nervøs for, at når vi vågner den første januar, så står der flere tusinde er de her løbehjul, og så har vi som bystyre ikke forholdt os til det. Derfor skal vi have lavet nogle guidelines, siger Mette Annelie Rasmussen.

Man skal være 15 år for at kunne køre med skateboard eller el-løbehjul på cykelstien. Og spørger man Liberal Alliances fungerende gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation, Heidi Wang, så er det ”meget ungt”.

Også hun mener, det er nødvendigt med regulering fra kommunens side.

- Jeg er bekymret for det her. Faktisk forstår jeg slet ikke, hvorfor det er blevet gjort lovligt. Jeg kunne godt tænke mig, at der blev sat nogle begrænsninger. For eksempel i myldretiden, når mange skal til og fra arbejde, siger Heidi Wang.

I udlandet har el-løbehjulene som transportmiddel bidt sig fast i byer som Tel Aviv, San Fransisco, Mexico City, Paris og Madrid.

Billede af en mand på et el-løbehjul i Madrid.
Billede af en mand på et el-løbehjul i Madrid.
Foto: Susana Vera - Ritzau & Scanpix

Men reglerne for transportmidlet er mange steder uklare, og i Frankrig blev fem dræbt og 284 såret på rulleskøjter og løbehjul i 2017. Bystyret i Paris overvejer nu at indføre et kørekort til el-løbehjul.

Mette Annelie Rasmussen mener, at Københavns Kommune bør drage nytte af nogle af de erfaringer, gode såvel som dårlige, som andre storbyer allerede har gjort sig på området.

Det gælder eksempelvis Antwerpen i Belgien. Her har man ifølge Mette Annelie Rasmussen lavet et sæt guidelines i samarbejde med flere af de firmaer, der udlejer el-løbehjul.

- Som jeg har forstået det, er der også flere af de her udbydere, som er interesseret i at indgå i en dialog med os om, hvordan vi laver en fornuftig tilpasning til København, siger Mette Annelie Rasmussen.

Hun mener, at alternativet vil være et rent slaraffenland.

- Vi kan jo ikke sige nej, og det mener jeg heller ikke, vi skal. Men vi skal finde en måde, hvor vi kan være her alle sammen. Ellers ender vi et kaos, som ingen er tjent med. Hverken borgere eller dem, der gerne vil tjene penge på deres services, siger hun.

- Jeg har talt med flere udbydere, og noget af det, der tiltaler mig meget, er, at der kan være områder af byen, hvor man simpelthen sætter en klods på, så man ikke kan køre ind i visse områder. Det kunne eksempelvis være Strøget eller i indre by, siger hun.

I starten af året fortalte vi her på TV 2 Lorry om en episode med en ung skoleelevs segboard, der brød i brand midt i klasseværelset. Her kan du se branden.

For Liberal Alliances Hedi Wang er det især hensynet til andre trafikanter, der taler for, at kommunen bør blande sig.

- Vi er åbne over for de private firmaer, men der skal også tages hensyn. Som liberal politiker er jeg også ansvarlig politiker, og derfor skal vi også udstikke nogle klare rammer for hvor, hvornår og hvordan de må køre rundt, så vi får en ’soft landing’ siger hun.   

De Radikales Mette Annelie Rasmussen tilføjer, at en idé kunne være at indføre et kommunalt licenssystem for udlejningsfirmaerne, som løbende skal fornyes.

- Hvis man for eksempel ikke performer som udbyder og lader sine løbehjul ligge og flyde, så får man heller ikke sin licens fornyet, siger hun.

Københavns teknik- og miljøborgmester, Enhedslistens Ninna Hedeager Olesen, oplyser i en skriftligt svar til TV 2 Lorry, at også hun gerne ser en regulering af området.

- Vi har i forvejen store udfordringer med at sikre tilstrækkelig cykelparkering i København. Derfor er jeg meget bekymret over udsigten til at udlejningscykler og -løbehjul skal til at optage plads i cykelstativer og på fortove.

- Derfor deler jeg ønsket om en regulering af området, og det er vi i dialog med Transportministeriet om, lyder det fra borgmesteren.

Selvom Lars Weiss, Socialdemokratiets gruppeformand i Borgerrepræsentationen, på ingen måde er begejstret for udsigten til el-løbehjulenes fremmarch på de københavnske cykelstier. Så stiller han sig alligevel skeptisk over for idéen om, at kommunen vil kunne blande sig.

- Jeg tror, det bliver svært for os at regulere det. Vi kan regulere, hvis de her firmaer vil benytte det offentlige areal til at placere løbehjulene i hobs på gader og stræder. Men det her med en licensordning har jeg svært ved at se for mig, når nu de er lovlige.

- Men når det er sagt, så er vi ærgerlige over, at der bliver åbnet op over endnu flere motoriserede transportmidler på vores cykelstier. Men når Folketinget beslutter det, så må vi prøve at sikre os, at det kommer til ske på en måde, hvor vi sætter færrest mulige menneskers liv og lemmer på spil.

- Det kunne eksempelvis være et ’code of conduct’, siger Lars Weiss.

Han tilføjer samtidig, at det efter hans opfattelse ikke vil give mening at indrette byrummet efter el-løbehjulene, da der foreløbig kun er tale om en forsøgsperiode.

- Det ville være mange penge at bruge på noget, som måske er væk igen allerede efter et år.

- Så nu må vi krydse fingrene og håbe på, at når der gået et år, så er Folketinget nået frem til, at det her ikke er en god idé, siger han.

Det mener transportminsteren om den nye forsøgsordning:

- Vi skal være åbne for nye måder at bevæge sig på i trafikken, og det er jeg glad for, at der er bred enighed om blandt Folketingets partier.

 

- De motoriserede løbehjul kan især vise sig at have et stort mobilitetspotentiale, fordi de kan kombineres med offentlig transport, hvor de kan klare den såkaldte ”last mile” for os.  

 

- De nye transportmidler vil for nogen være et alternativ til korte ture med bilen og derved mindske trængslen på vejene.​​​​, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

 

Kilde: pressemeddelelse den 6. december 2018


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik