Københavnsk mad hitter hos investorer

Internationale kapitalfonde og investeringsselskaber har et godt øje til den danske hovedstad. Alene i år er tre madkæder solgt.

Store udenlanske kapitalfonde og investeringsselskaber elsker københavnske madskoncepter. I fredags købte Nordens største restaurationskoncern Restamax Plc. den danske burgerkæde Cocks'N'Cows og i sidste uge blev både Gorms Pizza og nattelivskoncernen Rekom solgt til udlandet, skriver Berlingske Business i dag:

- De danske restauranter er virkelig blevet gode til at lave helhedsoplevelser, der hænger sammen med en helt særlig livsstil. Det virker uformelt, men er meget tjekket, siger Pelle Øby Andersen til Berlingske Business, der er direktør i Food Organisation of Denmark, der kæmper for at udbrede den danske madbranche til udlandet.

Flere solgt de seneste år

Flere danske madkoncepter er allerede solgt. Lagkagehuset blev solgt for en milliard sidste år. Og Joe and the Juice blev solgt til kapitalfonden General Atlantic for halvandet år siden. Ser man længere tilbage blev både Meyer og Løgismose solgt i 2014 til IK investments partners, skriver Berlingske Business 

Jesper Bo Jensen, der er direktør for Fremforsk – Center for Fremtidsforsking peger til Berlingske Business på, at den danske madbranche har gennemgået en massiv udvikling, hvor det er lykkedes at skabe profitable koncepter og udnytte den enorme medvind, som det nordiske køkken med Noma i spidsen har været eksponent for de seneste ti år:

- Store kapitalfonde har svært ved at finde noget at investere i der giver et solidt afkast. Derfor spreder de deres investeringer på nye områder, og her er restaurantkoncepter blevet attraktive, siger han til Berlingske Business


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik