Københavns Lufthavn med store ambitioner: Vil være CO2-neutral i år

En helt ny og netop offentliggjort klimastrategi skal sikre, at Københavns Lufthavn allerede i år bliver CO2-neutral.

Når de mere end 80.000 daglige passagerer i Københavns Lufthavn til næste år skal ud at rejse, bliver det fra en CO2-neutral lufthavn.

Danmarks største lufthavn har nemlig tirsdag meldt ud, at man inden udgangen af 2019 har som mål at være en CO2-neutral lufthavn for sine mere end 30 millioner årlige passagerer, der benytter de 183 forskellige ruter, der afgår fra lufthvanen.

- At kunne flyve over hele verden er afgørende for vores velstand og velfærd - men det må ikke ske på bekostning af vores klima. Det er baggrunden for vores nye klimainitiativ, siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

 
 
Foto: Københavns Lufthavne CPH

Han uddyber:

- Vi er en vigtig del af dansk infrastruktur, og vi ser det som vores opgave at bidrage med konkrete og realistiske løsninger, der kan gøre dansk transport og infrastruktur grønnere – og i sidste ende emissionsfri. Vi har de seneste år nedbragt vores CO2-udledning per passager betydeligt, men vores ambitioner er højere. Derfor er jeg glad for, at vi ikke blot sætter mål for fremtiden, men at vi allerede i år bliver en CO2-neutral lufthavn.

Emissionsfri i 2050

Den nye klimastrategi fra CPH Airport, som lufthavnen også kendes som, er delt op i tre forskellige målsætninger. Den første skal som nævnt allerede opfyldes i år, mens lufthavnen i 2030 vil være en emissionsfri lufthavn med emissionsfri transport til og fra lufthavnen i 2030.

I 2050 skal hele lufthavnen så være emissionsfri, hvilket betyder, at Københavns Lufthavn skal være helt uden CO2-udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen.

Målsætningerne i den nye klimastrategi:

- Bæredygtigt brændstof er nøglen til bæredygtig flydrift. Udviklingen af nye innovative løsninger kommer til at kræve en fokuseret og ikke mindst omkostningstung indsats fra hele luftfartsbranchen, og derfor har vi også brug for, at politikere, uddannelses- og forskningsinstitutioner og eksperter engagerer sig sammen med os, siger Thomas Woldbye.

Lufthavnen vil højere grad selv vil producere grøn strøm, ligesom den vil arbejde på at skabe smartere, grønnere og renere trafik på jorden, så lufthavnsmedarbejderne kan udføre deres arbejde med udstyr og køretøjer, der ikke bruger traditionelt fossilt brændstof.

Derudover skal både medarbejdere og passagerer kunne komme til og fra lufthavnen ved hjælp af bæredygtige transportformer.

CPH har direkte kontrol over cirka otte procent af den samlede CO2-emission fra lufthavnen, mens fly, transport til og fra lufthavnen samt andre partneres forbrug i og omkring lufthavnen står for de øvrige 93 procent af den samlede udledning.

Fakta

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Miljø

bus busrute

Samarbejde mellem regioner sikrer den første regionale elbusrute

80_percent

playGladsaxe firdobler antallet af ladestandere til elbiler

parcelhuserødovre

Kommune lokker borgere med 61.000 kroner i nyt, grønt projekt

def_thumb,50_percent

playUndersøiske stenrev kan blive fremtidens kystsikring på Nordkysten

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere