Københavns grønne skraldebiler hitter

36 ud af Københavns i alt 91 skraldebiler er grønne. Det skyldes, at de kører på naturgas, som er langt renere end diesel. Flere er på vej, lover borgmester.

Gasdrevne skraldebiler er blevet hverdag i Københavns bybillede. På bare to år er 40 pct. af skraldebilerne i Københavns kommune konverteret fra diesel til naturgas, og mange flere er på vej.

I 2014 var København en af de første kommuner, der begyndte at bruge gasdrevne skaldebiler til at indhente borgernes husholdningsaffald. De nye skraldebiler giver både renere luft, mindre CO2-udslip og larmer ikke nær så meget, som de konventionelle skaldebiler. 

Og netop mindre CO2-udslip er vigtigt for Københavns kommunes planer om at sikre en mere effektiv og miljøvenlig affaldsindsamling.

- Jeg er stolt af, at København sætter handling bag ordene og viser, at det er muligt at gøre den tunge trafik mere miljøvenlig, så den luft, københavnerne indånder, bliver renere, siger Københavns Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell (Enhedsl.), i en pressemeddelelse fra Københavns kommunes Teknik- og Miljøforvaltning og fortsætter:

- Vi vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, og det betyder, at 11 pct. af vores CO2-reduktion skal komme fra transportsektoren. Derfor er der fortsat brug for at tænke alternative drivmidler ind i den tunge transport.

Allerede til maj i år bliver den rene skaldebils-flåde hævet til hele 75 biler, hvormed kommunen når deres mål fra Ressource- og Affaldsplanen om, at mindst 60 procent af byens biler skal køre på alternative drivmidler fra 2018.
 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik