Tiden er suset af sted, og stormagasinet med det franskklingende navn, Magasin Du Nord, er efterhånden blevet en gammel dame.
I år runder Magasin 150 år – og er dengang som nu ikke til at komme udenom.
Det er en institution i Danmark ganske enkelt. Man skal bare kende Magasin
- Det er en institution i Danmark ganske enkelt. Man skal se Magasin Du Nord. Man skal bare kende Magasin, siger Pia Ulriksen, der er kunde i Magasin Du Nord.
Og sådan er det mange der har det. Den 150-årige gamle dame er populær som aldrig før og kunne i 2016 præsentere det største overskud nogensinde med cirka 20 millioner kunder i de i alt seks stormagasiner.
Heraf var 82 procent af kunderne kvinder. Magasins historie starter da også ved kvinderne. Kom med tilbage i tiden.
Et eventyrpalads
I midten af 1900-tallet var Magasin lig med prestige.
- De to grundlæggere var meget inspireret af, hvad der skete i Frankrig og Paris, især med udgangspunkt i de store franske stormagasiner. Det var med det dna, at det her eventyrpalads, det store luksushus, blev overført til København, siger Trine Halle, der er museumsinspektør i Magasin Du Nord Museum.
Særligt i Modelsalonen, hvor fine damer fik syet fine kjoler efter mål, var luksus nøgleordet.
- De kunne sætte sig, få lidt at drikke, og så kunne de sidde og beundre de her kjoler, som blev båret af mannequinerne, siger Trine Halle.
Modens højborg
Modelsalonen var op igennem 50'erne og 60'erne toneangivende inden for selskabskjoler. Modeskaberen Christian Dior lagde endda vejen forbi.
- Han besøgte modelsalon i 1957, og det var virkelig en blåstempling af modelsalonens arbejde, siger Trine Halle.
Men meget ændrede sig på kort tid.
- Med ungdomsoprøret i 1968 og energikrisen og nedgangstiderne i 70'erne, så ændrede Magasin sig også. Det er meget tydeligt at se med modelsalonen, som simpelthen måtte lukke i 1976, siger Trine Halle.
Magasin for alle - men mest for kvinderne
I dag er varerne på hylderne ikke kun for de pelsklædte kvinder, men også for dem med lettere pengepunge.
- I dag er det jo sådan, at vi har produkter og priser i alle spænd. Vi har både det lidt billigere, og vi har også det lidt dyrere, siger Birgit Winkel, der er marketingchef i Magasin.
Men Magasin får stadig almindelige folk til at føle sig lidt finere på den.
- Det er langt hen af vejen blevet mere for alle, end det var oprindeligt. Ingen tvivl om det. Men det har stadig sådan en glans over sig på en eller anden måde. Det er et lidt finere sted, siger Pia Ulriksen.
Og selvom Magasin nu har 150 år på bagen, er der stadig langt flest kvinder, der dyrker stormagasinet.
- Når mændene kommer herind, bliver de rigtig glade, fordi de hurtigt kan finde alt det, de skal bruge og komme ud igen. Der er nogle undersøgelser, der viser, at mænd maximalt kan klare 22 minutter i et stormagasin. Det kan vi godt nikke genkendende til, siger Birgit Winkel.
Nogle ting ændrer sig åbenbart ikke så let.
150 år på bagen
- Magasin Du Nord blev grundlagt af Theodor Wessel og Emil Vett , der i 1868 åbnede deres første forretning sammen.
- Den første forretning lå i Århus. I 1871 åbnede de i København.
- Det Magasin Du Nord, som vi kender i dag, slog dørerne op for juleshopping i 1893.
- Navnet kom af at man købte Hotel du grand Nord, der blev til Magasin Du Nords lokaler ved Kgs. Nytorv.
- Det har fra start været en enorm arbejdsplads. I 1918 var der ansat 1800 ekspedienter, 600 fabriksarbejdere og flere hundrede hjemmesyersker.
- I dag er der seks Magasin Du Nord i Danmark. De ligger på henholdsvis Kgs. Nytorv, i Lyngby, i Field's, Rødovre, i Odense og i Aarhus.