På Tingbjerg Skole er 84,9 procent af eleverne tosprogede, mens det på Nyboder Skole kun er ni procent. Men det kan måske snart ændre sig.
Et flertal i Børne- og Ungdomsudvalget i København vil nemlig se på, hvordan man kan fordele tosprogede børn og unge i daginstitutioner og folkeskoler mere ligeligt.
Derfor vil de sætte forvaltningen til at kigge på en strategi, der kan give en mere ligelig fordeling af børnene, så politikerne i udvalget kan vurdere mulighederne:
Jeg tror ikke, der findes den perfekte løsning. Jeg ønsker én, hvor børn ikke bliver flyttet for langt væk
- Forskning viser, at når der er for mange elever, der ikke taler ordentligt dansk, klarer eleverne generelt sig også dårligere. Det har konsekvenser for deres job og uddannelse-muligheder, siger Tommy Petersen, der er medlem af Børne- og Ungdomsudvalget i København for Radikale Venstre.
De Radikale har længe villet fordele de tosprogede børn i kommunen anderledes, og nu har partiet fået opbakning fra Socialdemokratiet, SF, Venstre og Det Konservative Folkeparti til at undersøge alle mulige scenarier for at blande børnene mere.
Tosprogede elever
- 22 ud af de 58 almenskoler i København har 30 pct. eller flere tosprogede elever
- Heraf har 6 almenskoler over 50 pct. tosprogede (Tingbjerg Skole, Tagensbo Skole, Ellebjerg Skole, Skolen på Amagerbro, Peder Lykke Skole og Nørre Fælled Skole)
Mister ikke venner
Og det skal helst være scenarier, hvor børn ikke flyttes for langt væk, selvom det nok ikke kan undgås, ifølge Tommy Petersen:
Der er et stykke vej endnu. Vi skal først have nogle gode forslag fra forvaltningen, som vi kan kigge på.
- Jeg tror ikke, der findes den perfekte løsning. Jeg ønsker én, hvor børn ikke bliver flyttet for langt væk, men jeg forudser, der vil være nogen børn, som skal lære nogle nye børn at kende på en ny skole.
Hvordan hjælper det børn at hive dem ud af deres folkeskole, vennekreds osv.?
- Ved at have mere blandede skoler, viser forskningen, at deres læring bliver bedre. På den måde hjælper det dem i allerhøjeste grad. Der er ikke nogen, der vil flytte børn fra deres område, så de kan stadig have venner der, hvor de bor, de flytter bare skole. Men igen, vi må se, hvilke forslag der bliver flertal for, siger Tommy Petersen til TV 2 Lorry.
Undervisning fremfor flytning
Kun Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet er ikke med til at stille forslaget til forvaltningen på onsdag.
Ifølge Enhedslistens medlem i Børne- og Ungdomsudvalget, Gorm Anker Gunnarsen, er det tilgangen til integration, den er gal med:
Integration er ikke, at man gør den ene gruppe til præcist det samme som den anden
- Integration er ikke, at man gør den ene gruppe til præcist det samme som den anden. Tilgangen skal ikke være at sprede de tosprogede, men hvordan vi skaber en god integration. Jeg er fuldstændig enig i intentionen, men hvorfor skal det ikke være elever, der kun kan dansk, som flyttes, siger Gorm Anker Gunnarsen.
I det hele taget peger Gorm Anker Gunnarsen på, at problemet kan løses ved at frigøre flere penge til kvalitetsundervisning i dansk i stedet for:
- Noget af det, vi har efterspurgt, er kvalitetsundervisning i dansk, men man har ikke afsat ressourcer til at løfte dansk som andetsprog. Vi kan for eksempel se, at elever med dansk som andetsprog ikke er bagefter i matematikundervisningen, før sprog bliver en del af udregningerne, siger han.
Muligheder kommer efter sommeren
Selvom Børne- og Ungeforvaltningen kommer til at arbejde på en strategi til, hvordan Københavns Kommune får en lige fordeling blandt tosprogede, rykker Københavns Kommune ikke rundt på børnene lige foreløbigt.
Forvaltningen skal først fremlægge mulighederne, før udvalget kan tage stilling til forslaget:
- Der er et stykke vej endnu. Vi skal først have nogle gode forslag fra forvaltningen, som vi kan kigge på, siger Tommy Petersen.
Han forventer, at forvaltningen har en række muligheder klar til udvalget på den anden side af sommerferien.