København taber svenskerkrig: Stockholm er Nordens hovedstad

Den svenske hovedstad har øjensynligt det bedste brand ude i verden.

Stockholm - The Capital of Scandinavia (Stockholm - Skandinaviens hovedstad, red.). 

Sådan lyder svenskernes slogan. Og selvom det kan synes en anelse arrogant med danske ører, så er det ikke desto mindre rigtigt på en række parametre, hvis man sammenligner med København.

Det skriver Jyllands-Posten. 

De to byer har i årevis kæmpet om at tiltrække udenlandske investeringer, selskaber og talenter, og det svenske slogan er da også et taktisk angreb i den konkurrence. 

Svenskerne har vækstet dobbelt så hurtigt

Stockholm er ikke faktuelt den skandinaviske hovedstad, men den er globale virksomheders foretrukne nordiske by, viser en analyse fra Øresundsinstituttet. 

Ud af verdens 2.000 største børsnoterede virksomheder havde 125 et regionalt hovedsæde i Stockholm, mens København må nøjes med 41. 

I de seneste 10 år er Stockholm ligeledes vokset dobbelt så hurtigt som København: 3,2 procent i realvækst om året, mens København er vokset med 1,5 procent årligt. 

Det gælder både, hvis man kigger på byerne og på oplandet. 

Færre mennesker kan mere i København

Den danske strategi går ud på at brande hele Øresundsregionen med den 3,9 millioner indbyggere som Greater Copenhagen, der både tæller Østdanmark og Sydsverige. 

"Greater Copenhagen - a way of life", lyder sloganet her. 

Man forsøger at gøre hele hovedstadsregionen til en vækstmotor ved at tiltrække blandt andet fintech-selskaber, der udvikler teknologi til finanssektoren, og life sience. Man håber ligeledes, at selskaber i London vil kigge sig om efter nye EU-hovedsæder, når England forlader EU inden længe.

Overborgmester Frank Jensen er da også optimistisk. I en mail skriver han til Jyllands-Posten, at København tiltrækker flere udenlandske investeringer per indbygger end både Stockholm og Hamborg. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik