Kineserne kommer, kineserne kommer... ikke alligevel

2017 er udråbt som dansk-kinesisk turismeår. Men der kommer slet ikke så mange kinesere som ventet.

De poserer foran Den Lille Havfrue, spiser danske specialiteter langs restauranterne i Nyhavn og er købelystne, når det gælder danske mærker som Ecco, Georg Jensen eller Lego. 

De kinesiske turister er vilde med København og Danmark, men faktisk slet ikke så vilde som ventet. Nye tal fra VisitDenmark viser, at vi slet ikke har modtaget det antal turister som forventet. Det skriver Politiken søndag. 

Opgørelsen fra VisitDenmark viser, at 165.000 kinesere besøgte Danmark mellem januar og august i år, og det er blot én procent flere end samme periode sidste år. 

Resultatet skuffer især, fordi 2017 er udråbt til at være dansk-kinesisk turismeår, og man forventede en meget stejlere vækstkurve. 

Nordiske naboer har stor fremgang

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Konservative, fortalte tidligere i år til Politiken, at målsætningen var en vækst på 40 procent det kommende halvandet år. 

Der er lige nu meget langt til det mål, men hos Danmarks nordiske naboer oplever man stor fremgang.

I Sverige viser tallene, at 18 procent flere kinesiske turister besøger landet sammenlignet med forrige år, mens det for Norges vedkommende er 23 procent og Finland har den stejleste kurve med 46 procent. 

Artiklen fortætter under videoen. Tian Qiang var turist i Danmark i 2016.

Tian Qiang fra Beijing er en af de mange kinesere, der også bevæger sig ud af hovedstaden under sit ophold i Danmark.

Dyre hoteller er årsagen

Ifølge VisitDenmarks markedschef for Kina Flemming Bruhn er en del af forklaringen, at Københavns hoteller simpelthen er for dyre. Han mener, der de senste år har været en meget høj belægningsprocent, hvilket har resulteret i en stigning i priserne på hotellerne. 

Han forklarer til Politiken, at man lige nu arbejder på at sprede de kinesiske turister ud på en større del af året og mere ud i landet. 

VisitDenmark har fejlet

Men markedschefen fra VisitDenmark erkender også, at turistorganisationen bærer en del af ansvaret. 

- Vores strategi er skærpet i de her år, til at vi skal tilbyde kineserne meget mere af Danmark, for har København en konference, der beslaglægger en stor del hotelværelser, er turismen for sårbar til, at vi kun kan satse på København som destination, siger Flemming Bruhn til Politiken. 

VisitDenmark arbejder nu på at tilbyde fem 'signaturruter', som ligger uden for hovedstaden. En af ruterne har for eksempel fokus på design og arkitektur, mens en anden er målrettet børnefamilier. 

DANSK-KINESISK TURISMEÅR