De poserer foran Den Lille Havfrue, spiser danske specialiteter langs restauranterne i Nyhavn og er købelystne, når det gælder danske mærker som Ecco, Georg Jensen eller Lego.
De kinesiske turister er vilde med København og Danmark, men faktisk slet ikke så vilde som ventet. Nye tal fra VisitDenmark viser, at vi slet ikke har modtaget det antal turister som forventet. Det skriver Politiken søndag.
Opgørelsen fra VisitDenmark viser, at 165.000 kinesere besøgte Danmark mellem januar og august i år, og det er blot én procent flere end samme periode sidste år.
Nordiske naboer har stor fremgang
Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Konservative, fortalte tidligere i år til Politiken, at målsætningen var en vækst på 40 procent det kommende halvandet år.
Der er lige nu meget langt til det mål, men hos Danmarks nordiske naboer oplever man stor fremgang.
I Sverige viser tallene, at 18 procent flere kinesiske turister besøger landet sammenlignet med forrige år, mens det for Norges vedkommende er 23 procent og Finland har den stejleste kurve med 46 procent.
Artiklen fortætter under videoen. Tian Qiang var turist i Danmark i 2016.
Dyre hoteller er årsagen
Ifølge VisitDenmarks markedschef for Kina Flemming Bruhn er en del af forklaringen, at Københavns hoteller simpelthen er for dyre. Han mener, der de senste år har været en meget høj belægningsprocent, hvilket har resulteret i en stigning i priserne på hotellerne.
Han forklarer til Politiken, at man lige nu arbejder på at sprede de kinesiske turister ud på en større del af året og mere ud i landet.
VisitDenmark har fejlet
Men markedschefen fra VisitDenmark erkender også, at turistorganisationen bærer en del af ansvaret.
- Vores strategi er skærpet i de her år, til at vi skal tilbyde kineserne meget mere af Danmark, for har København en konference, der beslaglægger en stor del hotelværelser, er turismen for sårbar til, at vi kun kan satse på København som destination, siger Flemming Bruhn til Politiken.
VisitDenmark arbejder nu på at tilbyde fem 'signaturruter', som ligger uden for hovedstaden. En af ruterne har for eksempel fokus på design og arkitektur, mens en anden er målrettet børnefamilier.
DANSK-KINESISK TURISMEÅR
Tal fra Dansk Industri viser, at da Rusland havde et lignende samarbejde i 2013, resulterede det i 82 procent flere kinesiske turister i Rusland to år senere.