IT-nedbrud rammer Københavns Kommune

Mandag har et stort IT-nedbrud ramt Københavns Kommune.

Mandag morgen blev Københavns Kommune ramt af et større IT-nedbrud, som betyder, at de fleste systemer er nede, mens nogle mails og telefoner stadigvæk fungere. 

For eksempel har kk.dk eller borgerservice.dk været nede hele dagen. Ligesom det ikke er muligt at kontakte kommunen pr telefon. Mandag aften er dele af kk.dk oppe at køre igen. 

- Tidlig morgen er der noget hardware, som er gået i stykker i kommunens infrastruktur. Det burde ikke have være noget problem, fordi vi opererer med redundans, altså vi har dublikeret alt, siger Stig Lundbech, der er IT-direktør i Koncern IT i Københavns Kommune, til TV 2 Lorry.

Bør virke i morgen tidlig

Redundans betyder, at kritiske komponenter og funktioner i et IT-system er dublikeret, så man opnår større sikkerhed. Det fungerer altså, som en form for backup, som gør, at systemet kan fungere, selvom der opstår en fejl.

Når der sker en hardwarefejl et sted i IT-systemet, bør der automatisk skiftes over til "back-up systemet", men der har været et problem i Københavns Kommunes system, som betyder, at det ikke skete. Derfor er alle komponenter kommet "ud af sync", som Stig Lundbech forklarer.

- Nu er vi så i gang med at kigge på, hvorfor den her hardwarefejl er sket og hvordan vi kan sørge for, at det ikke sker i fremtiden, siger han til TV 2 Lorry.

Københavns Kommunes IT-folk arbejder lige nu på at løse problemet. Stig Lundbech oplyser til TV 2 Lorry, at de vil teste alt af i løbet af aftenen, hvorfor nogle funktioner vil begynde at virke igen. De regner dog først med, at alt virker inden arbejdsdagen begynder i morgen, så det er muligt igen at benytte alle kommunens systemer. 

Borgerservice kan indtil IT-problemet er løst kun tage imod brevstemmer. Borgere, der akut skal have pas, henvises til Hvidovre Kommune og Tårnby Kommune.

 
 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik