Ishockey: Danmark tabte - men København vandt

Selvom Danmark ikke sejrede på isen, så kan dansk turisme løfte armene i eufori.

I København og i store dele af Midtjylland med Herning som epi-center har ishockeyfans fra hele verden været tydelige i gadebilledet, i hotellernes receptioner og på barer og restauranter.

Og det er noget, der kan mærkes på bundlinjen.

De seneste tal fra arrangørerne viser et totalt billetsalg på mere end 350.000 billetter, hvoraf ca. halvdelen er solgt i udlandet.

Svenskerne alene står for 16 pct. af det samlede billetsalg Forventningen er, at når måneden gøres op, så vil overnatningstallene vise stor effekt fra VM i ishockey. 

- Dansk Erhverv organiserer mere end 1.700 virksomheder i turisme- og oplevelsesøkonomien. I vores perspektiv har VM i ishockey været et drømmeevent for Danmark som værtsland. Dels har turneringen strakt sig over hele 16 dage. Modsat andre hypede megaevents, hvor en enkelt kamp eller event har stået alene, så har der været mere end 60 kampe, og arrangører og virksomheder har over et langt stræk kunnet kapitalisere på turneringen. Dels har VM i ishockey med udgangspunkt i Royal Arena i København og Jyske Bank Boxen i Herning haft afsæt i eksisterende arenaer. Der er således ikke bundet store samfundsmæssige investeringer i anlæg, der står tomme hen, efter at lyset er slukket. Det er det, der i eventbranchen kaldes ’White Elephants’, siger Lars Ramme Nielsen, der er chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse, og fortsætter: 

- For turismen i Danmark har VM i ishockey altså vist sig særligt fordelagtigt. Gæster fra de lande, der har deltaget, er i forvejen de hyppigste gæster i Danmark. Dermed er tilgængeligheden til Danmark fra Sverige, Tyskland og Finland i top. Nu er VM ved at være slut, og så skal vi se fremad. I Dansk Erhverv håber vi på, at der fortsat vil blive arbejdet for, at vi kan få flere megaevents til Danmark.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik