Opdateret klokken 19:18 med citat fra Uber.
De fire tidligere Uber-chaffører der tidligere er blevet dømt for ulovlig taxikørsel, skal betale bøder på i alt knap 700.000 kroner. Det er netop stadfæstet i Højesteret, oplyser Ritzau.
Det var Københavns Byret og senere Østre Landsret, der tidligere idømte de fire chauffører store bøder for at tilbyde taxikørsel gennem Uber.
Sagerne har nu været i Højesteret, hvor det er blevet stadfæstet at de fire chauffører skal betale henholdsvis 485.500 kroner for 5428 Uber-ture, 110.000 kroner for 1282 ture, 60.000 kroner for 609 ture og 40.000 kroner for 399 ture i 2015.
Det vigtige var at få fastlagt, hvad det skal koste at overtræde taxaloven i så stort omfang, som det er sket her
- Dommen er meget klar, og vi er meget tilfredse. Det vigtige var at få fastlagt, hvad det skal koste at overtræde taxaloven i så stort omfang, som det er sket her, siger specialanklager Anne Risager om Højesterets dom i sag mod Uber-chauffører.
Skatteoplysninger fra Holland kan bruges som bevis mod danske Uber-chauffører
Formålet med sagerne var blandt andet at efterprøve, om oplysninger fra de Hollandske skattemyndigheder, kunne bruges som bevis i straffesager mod tidligere Uber-chauffører i Danmark.
Højesterets dom sætter nu en fed streg under, at skatteoplysninger udleveret fra Holland, hvor Ubers europæiske hovedkontor er placeret, kan benyttes som bevismateriale i straffesager.
Dom kan bane vej for sager mod 1500 Uber-chauffører
Med Højesterets dom er der nu banet vej for sager mod tidligere Uber-chauffører, der står oplyst på en liste, som de Hollandske myndigheder tidligere har udleveret i forbindelse med en skatterevision.
På listen er der oplyst navne, bankoplysninger, antal ture og indtjening på 1500 tidligere chauffører, som har kørt for Uber i 2015.
Og meget tyder på, at sagen kan ende med at vokse sig endnu større.
Skat har nemlig tidligere bedt hollandske myndigheder om at udlevere lister med danske Uber-chauffører fra 2016 til 2017, hvor Uber lukkede i Danmark.
- Vi er meget ærgerlige på de involverede chaufførers vegne, og vores højeste prioritet er at støtte dem i denne svære tid. Vi er i gang med at ændre måden, vi arbejder på, hvor vi arbejder ud fra lokal lovgivning og samarbejder med professionelle chauffører med licens rundt omkring i Europa. Chaufførerne, som benyttede Uber-app’en, spillede en afgørende rolle ift. at skabe en sikker, pålidelig og prisvenlig løsning til de hundredtusindvis af danskere, der benyttede vores app til at komme rundt i København, lyder det i en udtalelse fra Ubers talsperson.