Her flyder Lille Langebro ind i København

Efter et års forsinkelse, ankommer den længe ventede Lille Langebro til Københavns Havn tirsdag. Man vil allerede i løbet af ugen kunne se brofagene sættes på plads.

Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

1 af 5

De ventede i spænding ved Københavns Havn tirsdag, da Lille Langebro ankom på en pram fra Rotterdam.

Lille Langebro er en slags lillesøster til den kendte bilbro fra 1954 i form af en ny cykel- og gangbro nord for Langebro i København.

Københavns nyeste bro skal, når den er opsat, forbinde Bryghusgrunden ved Vester Voldgade og Langebrogade på Amagersiden.

- Broen skal kunne give et bedre alternativ til de mange cyklister i København, som hver dag cykler over Langebro, siger Peter Fangel Poulsen, projektchef i Realdania By & Byg.

Det forventes, at Lille langebro vil blive brugt af op mod 10.000 cyklister og fodgængere hver dag. 

I dag benyttes Langebro af op til 40.000 bilister, cyklister og fodgængere dagligt.  

- Vi regner med, at den vil blive brugt flittigt, fortæller Peter Fangel Poulsen.

01:03 Luk video

Lille Langebro

  • Det forventes af den nye cykel- og gangbro får mellem 6.000 – 10.500 daglige brugere.

 

  • Lille Langebro er en gave fra Realdania til København. Det er Realdanias datterselskab Realdania By & Byg, der er bygherre på broen.

 

  • Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med de britiske arkitekter Wilkinson Eyre og danske Urban Agency.

 

  • Totalentreprenør på broen er et joint venture mellem de to hollandske entreprenører Mobilis Danmark og Hollandia Infra.

 

  • Lille Langebro fik sit navn i juni 2017 efter en åben navnekonkurrence med mere end 1.000 forslag.

 

  • Lille Langebro ventes at åbne i efteråret 2019.

 

  • Lille Langebro skulle efter planen være åbnet i efteråret 2018. Men da en kran knækkede og ødelagde de fire brofag under lastningen på en pram, der skulle bringe broen fra den hollandske entreprenør i Rotterdam til København, blev åbningen udskudt et år.

 

Kilde: Realdania By & Byg

Se mere

  Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Bromontering begynder med det samme

Broen forventes færdig i efteråret 2019.

Monteringen af brofagene vil begynde lige så snart, at prammen bliver lagt i kaj.

Peter Fangel Poulsen, forventer, at brofagene vil være sat på plads allerede i løbet af denne uge.  Herefter kan montering og justering af broen begynde.

Mens arbejdet står på, vil Københavns Havn blive spærret for gennemsejlende trafik fra Frederiksholms Kanal og til Langebro i tidsrummet klokken 06.00 til 18.00.

- Det er komplekst at bygge broer, så der venter en del arbejde med at justere broen til og efterfølgende teste den, så den er klar og sikker til alle de cyklister og gående, som venter på at kunne benytte den, siger Peter Fangel Poulsen.

Broen består af fire dele, som i alt vejer cirka 600 ton. Hele broen bliver cirka 175 meter lang. Alle fire dele ankommer samtidig.

Visualisering af, hvordan broen skal se ud, når den er opsat. Foto: Realdania By & Byg

Lille Langebro er en drejebro, det betyder, at den kan drejes på midten og åbne op for gennemsejl. 

Broen er specialedsignet og findes ikke andre steder i verden. Netop dette gør det til en meget delikat øvelse at få løftet broen på plads. 

Kran smadrede originale brofag

Lille Langebro var forventet klar i efteråret 2018, men mødte forsinkelser, da kranen som skulle løfte brofagene kollapsede og ødelagde tre af brofagene i processen.

Forsinkelserne har ikke haft en indflydelse på designet eller produktionen for Realdania, som var tilfredse med det originale design. 

Udsættelsen bekymrer ikke Peter Fangel Poulsen, som glæder sig til endelig at få broen hjem i god behold og påbegynde monteringen.

- Det eneste, vi ikke har brug for lige nu, er stress. Vi vil gerne gøre tingene ordentligt og sikre os at det forløber ordentligt, siger han.

Indtil efteråret 2019 må cyklister og fodgængere dog fortsat benytte Langebro, og nøjes med at nyde udsigten af den nye tilføjelse til Københavns Havn. 

Broen består af fire dele, som i alt vejer cirka 600 ton. Hele broen bliver cirka 175 meter lang. Alle fire dele ankommer samtidig. Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik