Her flyder Lille Langebro ind i København

Efter et års forsinkelse, ankommer den længe ventede Lille Langebro til Københavns Havn tirsdag. Man vil allerede i løbet af ugen kunne se brofagene sættes på plads.

De ventede i spænding ved Københavns Havn tirsdag, da Lille Langebro ankom på en pram fra Rotterdam.

Lille Langebro er en slags lillesøster til den kendte bilbro fra 1954 i form af en ny cykel- og gangbro nord for Langebro i København.

Københavns nyeste bro skal, når den er opsat, forbinde Bryghusgrunden ved Vester Voldgade og Langebrogade på Amagersiden.

- Broen skal kunne give et bedre alternativ til de mange cyklister i København, som hver dag cykler over Langebro, siger Peter Fangel Poulsen, projektchef i Realdania By & Byg.

Det forventes, at Lille langebro vil blive brugt af op mod 10.000 cyklister og fodgængere hver dag. 

I dag benyttes Langebro af op til 40.000 bilister, cyklister og fodgængere dagligt.  

- Vi regner med, at den vil blive brugt flittigt, fortæller Peter Fangel Poulsen.

 

Lille Langebro

 
 
Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Bromontering begynder med det samme

Broen forventes færdig i efteråret 2019.

Monteringen af brofagene vil begynde lige så snart, at prammen bliver lagt i kaj.

Peter Fangel Poulsen, forventer, at brofagene vil være sat på plads allerede i løbet af denne uge.  Herefter kan montering og justering af broen begynde.

Mens arbejdet står på, vil Københavns Havn blive spærret for gennemsejlende trafik fra Frederiksholms Kanal og til Langebro i tidsrummet klokken 06.00 til 18.00.

- Det er komplekst at bygge broer, så der venter en del arbejde med at justere broen til og efterfølgende teste den, så den er klar og sikker til alle de cyklister og gående, som venter på at kunne benytte den, siger Peter Fangel Poulsen.

Broen består af fire dele, som i alt vejer cirka 600 ton. Hele broen bliver cirka 175 meter lang. Alle fire dele ankommer samtidig.

Visualisering af, hvordan broen skal se ud, når den er opsat.
Visualisering af, hvordan broen skal se ud, når den er opsat.
Foto: Realdania By & Byg

Lille Langebro er en drejebro, det betyder, at den kan drejes på midten og åbne op for gennemsejl. 

Broen er specialedsignet og findes ikke andre steder i verden. Netop dette gør det til en meget delikat øvelse at få løftet broen på plads. 

Kran smadrede originale brofag

Lille Langebro var forventet klar i efteråret 2018, men mødte forsinkelser, da kranen som skulle løfte brofagene kollapsede og ødelagde tre af brofagene i processen.

Forsinkelserne har ikke haft en indflydelse på designet eller produktionen for Realdania, som var tilfredse med det originale design. 

Udsættelsen bekymrer ikke Peter Fangel Poulsen, som glæder sig til endelig at få broen hjem i god behold og påbegynde monteringen.

- Det eneste, vi ikke har brug for lige nu, er stress. Vi vil gerne gøre tingene ordentligt og sikre os at det forløber ordentligt, siger han.

Indtil efteråret 2019 må cyklister og fodgængere dog fortsat benytte Langebro, og nøjes med at nyde udsigten af den nye tilføjelse til Københavns Havn. 

Broen består af fire dele, som i alt vejer cirka 600 ton. Hele broen bliver cirka 175 meter lang. Alle fire dele ankommer samtidig.
Broen består af fire dele, som i alt vejer cirka 600 ton. Hele broen bliver cirka 175 meter lang. Alle fire dele ankommer samtidig.
Foto: Realdania By & Byg / Michael Levin

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

motorvej

Jubel og vrede over motorveje: 'Vi har kæmpet i 60 år for det her'

Hillerødmotorvejen

Se oversigten: Her er planen for milliardinvesteringer i infrastruktur i Region Hovedstaden

movia lempelser

I dag åbner busserne igen fordøren for passagerer

Hillerødmotorvejen

playRegeringen klar med milliarder til Hillerødmotorvejen: Skal forlænges og udvides

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere