Her blev der uddelt flest p-afgifter i København sidste år

I 2018 blev der uddelt færre p-afgifter end året forinden. Flere af de steder, hvor p-vagterne har haft mest travlt, er gengangere fra sidste år.

Foto: Bax Lindhardt - Ritzau Scanpix

Københavnerne og de besøgende i byen har været bedre til at parkere, som de skulle, i 2018.

I hvert fald blev der i 2018 uddelt færre p-afgifter end året forinden. Det oplyser Københavns Kommunes Center for Parkering i sin årlige parkeringsopgørelse.

I hele 2018 blev der uddelt 307.767 p-afgifter i København. Det er 2.500 færre end året før.

Derudover ses der et fald i antallet af klager over p-afgifter det seneste år. I 2017 blev der klaget over 8,3 procent af p-afgifterne, mens tallet i 2018 lå på syv procent.

- At der er givet medhold i færre klagesager, ser vi som et udtryk for, at der sker færre fejl, når afgifterne bliver pålagt. Der vil altid være bilister, som har ret i deres klage, fordi der kan have været særlige omstændigheder på stedet, som p-vagterne ikke kan opdage. I de tilfælde vil vi annullere afgiften. Men det er selvfølgelig bedst, hvis vi kan undgå den type afgifter, siger Jesper Borch, der er enhedschef for Center for Parkering i Teknik- og Miljøforvaltningen, i en pressemeddelelse.

Her uddeles flest p-afgifter

Ti procent af alle p-afgifterne er fordelt på bare ti veje i København.

Den gade, hvor p-vagterne har være flittigst med bødeblokken, er på Bådmandsstræde på Christianshavn. Gaden ligger blandt andet lige ved siden af Christiania.

Her er der blevet uddelt 4.113 p-afgifter i 2018.

Gaden har tidligere ikke haft p-restriktioner, men af hensyn til fremkommelighed og trafiksikkerhed, indførte man i 2017 restriktioner. De bliver bare ikke overholdt.

- Vi har ikke planer om at ændre på den ordning, for her vejer hensynet til fremkommelighed og trafik-sikkerhed højest. Derfor er der fortsat brug for p-regulering og p-kontrol på stedet, siger Jesper Borch.

Især de store handelsgader samt Blegdamsvej ved Rigshospitalet er gengangere fra sidste års liste.

- Vi overvåger udviklingen på top-ti vejene i forhold til, om afgifterne er forventelige, eller om der er særlige forhold, som gør, at folk får afgifter, og som vi måske kan gøre noget ved. Det har vi for eksempel gjort på Sankt Annæ Plads, hvor vi justerede p-ordningen sidste år. Det har bevirket, at den i år er røget helt ud af top ti, siger Jesper Borch.

TOP-10 OVER GADER, DER ER UDDELT P-AFGIFTER PÅ i 2018:

  1. Bådmandsstræde - 4113
  2. Nyropsgade - 3665
  3. Flæsketorvet - 3654
  4. Juliane Maries Vej - 3565
  5. Blegdamsvej - 3235
  6. Øster Farimagsgade - 2837
  7. Frederik V's Vej - 2758
  8. Dyrkøb - 2536
  9. Østerbrogade - 2448
  10. Gothersgade - 2068

TOP-10 OVER GADER, DER ER UDDELT P-AFGIFTER PÅ i 2017:

  1. Nyropsgade - 4535
  2. Flæsketorvet - 4395
  3. Blegdamsvej - 3326
  4. Juliane Maries Vej - 3326
  5. Halmtorvet - 3195
  6. Østerfarimagsgade - 2952
  7. Skt. Annæ Plads - 2908
  8. Gothersgade - 2891
  9. Nybrogade - 2301
  10. Østerbrogade - 2289

Nye regler sender penge ud af kommunens lomme

Når det kommer til indtægter på parkeringsområdet, er disse opdelt i indtægter fra betalingsparke-ring og indtægter i form af p-afgifter.

I 2018 er bruttoindtægter fra p-afgifter på 159,9 millioner kroner, mens indtægten på betalingsparkering er opgjort til 457,4 millioner kroner. 

Kommunen får ikke selv alle pengene fra p-afgifterne. Tidligere har 50 procent af pengene gået til Rigspolitiet, men fra 2019 skal kommunen aflevere yderligere 20 procent til statskassen. Hidtil er det sket ud fra et fastlagt loft og med mulighed for at fratrække investeringer i ny parkeringskapacitet. Den mulighed er nu afskaffet.

De nye regler er tidligere blevet kritiseret af overborgmester i København, Frank Jensen, Socialdemokratiet. 

- Vi er meget pressede på vores anlægsbudget, for vi skal bygge børnehaver, skoler, vuggestuer og broer, fordi vi bliver så mange flere i byen. Hvis vi derudover, skal finansiere parkeringsanlæg med skattekroner, så tror jeg ikke der er meget vilje på Københavns Rådhus - heller ikke hos mig - til at lave nye parkeringsanlæg, siger Frank Jensen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik