Har du også set dem? Derfor kører London-taxaer rundt i København

To elektriske London-taxaer testes i øjeblikket i København, men bilerne har potentialet til at blive udrullet i stor skala.

Den velkendte og ikke mindst rummelige London-taxa slider i øjeblikket på den Københavnske asfalt. 

Det er taxaselskabet 4x35, der har sendte de to sorte "slæder" på gaden. De er nemlig både mere rummelige end de sædvanlige Mercedesér, men også langt mere grønne. 

4x35 håber, at de to nye vogne kan sende taxabranchen i en grønnere retning. Det særlige ved den nye taxa er, at den udelukkende kører på el. Den kører over 100 km på ren el, og derefter producerer en benzindrevet rækkeviddeforlænger el til batteriet, så taxaens samlede rækkevidde er over 500 km.

(Artiklen fortsætter under billedet)

En klassiske sorte London-taxa smyger sig i øjeblikket rundt om de Københavnske gadehjørner. 
En klassiske sorte London-taxa smyger sig i øjeblikket rundt om de Københavnske gadehjørner. 
Foto: Taxa 4x34

- En af de helt store udfordringer for os er at omlægge bilparken til at blive klimaneutral og samtidig sikre vores chauffører en ordentlig levevej. El-biler er helt sikkert en del af løsningen, men bare ikke på nuværende tidspunkt, da batterierne ikke kan holde længe nok, og fordi der ikke er ladestandere ved særligt mange taxaholdepladser, siger Gert Frost, der er administrerende direktør i TAXA 4x35 i en pressemeddelelse. 

I dag kører mere end 2.500 LEVC-taxaer, som de nye taxaer hedder, rundt i London og andre storbyer, og håbet er, at man de kommende år – og allerede senere i år – kan begynde at konvertere dele af TAXA 4x35’s bilflåde til en mere klimaneutral flåde.

Fakta om lav-emissions London Black Cab

I januar 2018 kørte den første LEVC TX rundt i Londons gader, i dag er der omkring 2.000 i London alene. På verdensplan er der over 2.500, og de kan blandt andet ses i Hamborg, Paris, Hong Kong, Malaysia, Norge og Sverige.

 

  • LEVC TX, som taxaen hedder, bygger på en teknologi, der kombinerer plug in hybrid med en range extender: Bilens motor er en 110 kW (150 hk) elmotor, og de første 100 km (WLTP) drives bilen frem af energi fra et 31 kWh batteri. Herefter slår den såkaldte rækkeviddeforlænger til, der producerer strøm til batteriet. Rækkeviddeforlængeren er en benzinmotor, der hele tiden lader batteriet op og giver taxaen yderligere små 500 km (WLTP) at køre på.
  • Typisk kører en taxa cirka 400 km om dagen inkl. chaufførskift. Derfor er forventningen, at langt hovedparten af kørslen vil foregå fra et batteri opladet fra ladestander, da man kan lade den op i forbindelse med frokostpause og chaufførskift.  
  • En Mercedes E200 årg. 2019 udleder 121 g CO2/km, mens LEVC TX udleder 29 g CO2/km.
  • Der er plads til seks passagerer samt plads til barnevogn og kørestol. Der er også isofix til barnesæder.
  • Passagerer med gangbesvær kan bruge trinbrættet til at stige op i LEVC TX, ligesom et af sæderne kan svinges ud af bilen. Er man i kørestol, er der også en indbygget rampe.
  • Der er panoramatag, så man kan nyde udsigten til byens tage.
  • Med uafhængig aircondition kan passagerne selv styre både temperatur og blæsehastighed.
  • LEVC TX kommer som standard med en luftforureningssensor, så luften bliver ikke blot filtreret inden den kommer ind i kabinen – den bliver også analyseret, og hvis luften indeholder høje niveauer af forurening, bliver luftindtaget lukket og både chauffør og passagerer er beskyttet mod skadelige virkninger.
  • Det er muligt både at få opladt sin telefon i en af de to indbyggede USB-porte og ellers sin computer i en 230V stikkontakt. Det er også muligt at komme på internettet da LEVC TX har indbygget Wi-Fi.

Kilde: Taxa 4x35

Den nye taxa bliver i den kommende tid testet i København. Erfaringerne fra andre europæiske storbyer har indtil videre været positive, så håbet er, at TAXA 4x35 med LEVC TX har fundet en bil, der i større skala kan udrulles i Danmark over de kommende år til gavn for klimaet og passagerne:

Ifølge selskabet bag taxaen, London EV Company, har den nye taxa reduceret udledningen af CO2 med over 6.800 ton siden lev-emissions-taxaen kom på gaden i januar 2018.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik