Gitre skulle forhindre vandscooter-ulykker: Nu er idéen droppet

Planen om at spærre de såkaldte stigborde i Københavns Havn med jerngitre er foreløbigt droppet. I stedet vil By & Havn kigge på alternative løsninger.

1. april var det egentlig planen, at jerngitre skulle spærre for sejlads gennem de såkaldte stigborde ved sluseløbet i Københavns Havn. Men få dage før gitrene skulle være på plads, åbner By & Havn nu for alternative løsninger.

quote Det er jo vores håb, at når vi er gået i dialog med alle de her brugere, at vi så kan finde et kompromis et eller andet sted.

Kristian Wederkinck Olesen, kommunikationschef i By & Havn

Løsningerne skal de folk, som ofte bruger Københavns Havn, byde ind med. På et informationsmøde den 22. marts mellem By & Havn, politiet og brugerne af havnen, kom de forskellige båd- og kajakklubber således med forskellige løsningsforslag.

- Det er jo vores håb, at når vi er gået i dialog med alle de her brugere, at vi så kan finde et kompromis et eller andet sted, hvor vi både kan skabe en farbar havn, men også en sikker havn, siger Kristian Wederkinck Olesen, kommunikationschef i By & Havn, til TV 2 Lorry.

Indsnævring frem for gitre

Planen om jerngitre ved stigbordene kommer fra en risikovurdering politiet har lavet på baggrund af den vandscooterulykke, som i maj sidste år kostede to kvinder livet. Men den plan har brugerne af havnen opponeret mod. Derfor er de glade for, at By & Havn nu lytter til dem.

- Som politiet siger, er de nødt til at gøre noget på grund af en ulykke. Og det er fair nok. Så siger By & Havn, at de er nødt til at rette sig efter politiets anvisninger. Og så har de prøvet med de gitre, men de har så hørt på os som brugere af havnen, at det kunne være, man kunne finde andre løsninger. Om ikke andet så for at tilgodese kajakroerne, siger Per Ottesen, der er formand for Amager Ro- og Kajakklub, til TV 2 Lorry. 

Et jerngitter skulle gøre det umuligt at sejle ind og ud af havnen syd fra, for at undgå ulykker som den man så i 2017 hvor to kvinder blev dræbt  efter at være blevet sejlet ned af en vandscooter. Men nu har By og Havn droppet planerne.

På informationsmødet den 22. marts forslog formanden for Amager Ro- og Kajakklub, hvis medlemmer sidste år sejlede 4400 gange gennem stigbordene, at der bliver lavet en indsnævring, som er for smal til vandscootere, men bred nok til kajakker.

quote Rent sikkerhedsmæssigt er det også en bedre løsning end gitre, for vi har oplevet erfarne kajakinstruktører, der er kæntret nede i modstrømmen.

Per Ottesen, formand for Amager Ro- og Kajakklub

- Det kræver noget af udformningen. For når vi ryger derigennem i modstrøm, så skal det ikke være for bred en indsnævring, fordi vi har brug for hele tiden at holde fart i båden, for ellers bliver det for risikabelt. Men det kunne være en løsning, siger Per Ottesen til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Rent sikkerhedsmæssigt er det også en bedre løsning end gitre, for vi har oplevet erfarne kajakinstruktører, der er kæntret nede i modstrømmen, som simpelthen bare er blevet trukket af strømmen igennem stigbordene.

Kigger på forslag efter påske

Allerede efter påske vil By & Havn kigge på de forskellige alternative løsningsforslag og få dem sikkerhedsvurderet. Et af forslagene, som skal sikkerhedsvurderet er netop forslaget om en indsnævring.

quote Det, der er sagen, er, at vi vil ikke have de her vandscootere ind i havnen

Kristian Wederkinck Olesen, kommunikationschef i By & Havn

- Det er i hvert fald en af de løsninger, vi kigger på i øjeblikket. Det, der er sagen, er, at vi vil ikke have de her vandscootere ind i havnen, og de er jo en del bredere end en kajak. Så det vi har kigget på er at indsnævre stigbordene en lille smule, så kajakkerne kan gå ubesværet igennem, men større både ikke kan komme igennem, siger Kristian Wederkinck Olesen, kommunikationschef i By & Havn, til TV 2 Lorry.

Så snart en løsning er fundet og sikkerhedsvurderet vil By & Havn implementere den ved stigbordene. By & Havn vil dog ikke komme med en tidshorisont, men de oplyser til TV 2 Lorry, at stigbordene ikke vil blive spærret af, før den rigtige løsning er fundet. 

2018 kommer dog til at fungere som en pilotsæson for afspærringsløsningen, som i slutningen af året vil blive evalueret.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik