For første gang: Gymnasie indfører mindfulness på skoleskemaet

På JohannesGymnasiet rulles yogamåtterne ud, for eleverne undervises nu i mindfulness og meditation.

I en intim lille rundkreds sidder to håndfulde gymnasieelever.

De laver intet. Ingenting.

Men det er faktisk hele pointen.

De fleste fag i skolen tester dig på din viden, men dette fag handler om at tømme sindet for tanker.

Sammen deler de deres følelser om gymnasielivets stress og jag, og forsøger at takle dagligdagens svære tanker.

Jeg spørger Magnus, en 3.g’er der har gennemført hele forløbet, om det virkelig kan være rigtigt, at gymnasieskolen nu skal til at undervise i mindfulness?

- Ja, siger han, nærmest før jeg har nået at spille spørgsmålet.

- I en tid hvor det hele tiden handler om at få vind i sejlene og komme hurtigere afsted på en videregående uddannelse, så er det vigtigt at få lov til at stoppe op og få lov til at tænke sig om, siger Magnus.

quote Jeg synes helt klart, mindfulness skal på skoleskemaet

Caroline, 2.g

 
 

Bæredygtighed i førersædet

JohannesGymnasiet har et mål om at uddanne bæredygtige mennesker, der kan passe på sig selv, så de kan leve et godt, langt og sundt liv.

-  Mange unge oplever et indre pres om perfektion og et ydre pres om høje karakterer som en hurtig og sikker vej igennem uddannelsessystemet. Derfor tilbyder vi et forebyggende initiativ til gymnasiets elever i form af et otte ugers kursus i meditation og mindfulness, siger Julie Hjordt Hansen, pædagogisk leder, til TV 2 Lorry.

Så vidt vides er JohannesGymnasiet det første gymnasium i Danmark, som tilbyder undervisning i mindfulness og meditation.

Tiltaget er allerede blevet en del af et pilotprojekt iværksat af Dansk Center for Mindfulness, som blandt andet skal bruge JohannesGymnasiets erfaringer til at udvikle en uddannelse til gymnasielærere fra 2019.

Mindfulness på JohannesGymnasiet: Kursets otte emner

  1. Introduktion til meditation og mindfulness: Hvor stammer meditation og mindfulness fra, og hvorfor er det relevant at benytte sig af det i dag?
     
  2. Åndedræt, koncentration og tankestrømme: Hvad er tanker? Og hvordan påvirker de vores opmærksomhed og mentale velvære? Hvordan kan vi bruge åndedrættet til at opøve vores koncentration?
     
  3. Stress og negative mønstre: Hvilke overbevisninger har vi om os selv, der fastholder os i uhensigtsmæssige mønstre? Hvordan hænger tanker sammen med stress?
     
  4. Distraktion og sociale medier: Hvad gør det ved hjernen og kroppen, når vi konstant er ”på”, og der tikker beskeder og notifikationer ind på mobilen? Kan vi lave små ændringer, der kan hjælpe os med at få digitale pauser i hverdagen?
     
  5. Selvomsorg: Hvorfor er det vigtigt at være sin egen bedste ven? Hvordan indretter vi en hverdag, hvor vi både passer på os selv og samtidig når det, vi skal?
     
  6. Taknemmelighed, forbundenhed til andre mennesker og naturen: Hvorfor er taknemmelighed vigtigere end drømmen om det ”perfekte” liv? Hvorfor er andre mennesker og naturen vigtige for vores velvære?
    ​​​​​​
  7. Eksaminer, fremlæggelser og skriftlige opgaver: Hvordan kan vi forberede os mentalt på en eksamen, en mundtlig fremlæggelse eller en større skriftlig opgave?
     
  8. Livet i gymnasiet anno 2018/19: Hvad har vi lært på dette kursus? Hvad kan I tage med videre i jeres hverdag som brugbare, konkrete redskaber i hverdagen?

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik