Forretningsdrivende: 'Facere' skræmmer kunderne væk

De såkaldte 'facere', der hverver medlemmer til hjælpeorganisationer, skræmmer kunderne væk, lyder det fra flere forretningsdrivende i København.

De humanitære gadesælgere også kaldet facere står ofte på Strøget i København og i de travle handelsgader, der omgiver Strøget.  

Deres formål er at få de handlende til at yde økonomisk støtte til humanitært arbejde i udviklingslande. Men for mange af de erhvervsdrivende er facerne en plage, der skræmmer kunderne væk.

Den pågående og til tider aggressive ansigt til ansigt-hvervning af nye medlemmer får kunderne til at skynde sig gennem de strækninger, hvor facerne har placeret sig. Og det er skidt for forretningen, fordi mange kunder slår blikket ned og haster fordi udstillingsvinduerne.

- De får ikke chancen for at stoppe op og kigge på vinder, for de får lige pludselig meget travlt, fortæller Maiken Nielsen, der er salgsassistent-elev i Kultorvets Ure-Guld-Sølv i København.

 

Butiksdrivende i København kan mærke, at kunderne går i en stor bue udenom, når facerne er i nærheden.

Hos indsamlingsorganisationernes brancheorganisation ISOBRO vil man gerne i dialog med de butiksdrivende.

- Vi har en løbende koordination af facerne i gaderummet, og vi følger op, hvis der er nogen, der kontakter os. Vi vil meget gerne i dialog med de butiksdrivende, hvis de oplever problemer, siger Robert Hinnerskov, der er generalsekretær i ISOBRO.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik